
زامارین چیست؟
"چرا ما باید برای طراحی اپلیکیشن های موبایلی از xamarin استفاده کنیم؟ اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، با استفاده از فریمورک xamarin رویای بسیاری از برنامه بنویس ها محقق شد. آنها امروزه می توانند یک کد را روی پلتفرم های مختلف اجرا کنند بدون اینکه از عملکرد آن ها کاسته شود."
Xamarin یک فریمورک متن باز و Cross Platform است که توسط گروه Mono توسعه داده میشود. امروزه Xamarin برای بیشتر سیستم عاملهای دنیا اعم از Android , iOS و Windows قابل اجرا می باشد. Xamarin از سال 2011 در حال توسعه می باشد و از سال 2014 کل محصولات Mono توسط مایکروسافت خریداری شد و از آن سال به بعد تحت نظر مایکروسافت با قدرت بیشتر در حال توسعه می باشد. امروزه Xamarin به خاطر قدرت در شامل شدن طیف وسیعی از دستگاه ها و سیستم عاملها و محبوبیت زبان #C بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین سیاست های درست مایکروسافت باعث شده تا فریمورک سرعت توسعه بسیاری داشته باشد.
حقایقی سریع در مورد زامارین:
-زامارین یکی از ارزانترین و کارآمدترین پلتفرمهایی است که برای ساخت برنامههایی با سیستم عاملهای مختلف استفاده میشود. -به جای طراحی جداگانه برای هر سیستم، توسعهدهندگان برنامه میتوانند تقریبا 75 تا 90 درصد کدهای توسعه یافته را در همه سیستم عاملهای بزرگ تلفن همراه به اشتراک بگذارند، که هزینه و زمان ورود به بازار را کاهش میدهد. -زامارین عملکرد بالا و UX عالی را ارائه میدهد. -زامارین یکپارچگی را تضمین کرده و کیفیت و تست عملکرد را در طیف وسیعی از دستگاهها تضمین میکند.
چند پلت فرمی بودن زامارین به چه معنا است؟
زامارین برای برنامههای موبایل، تبلت و دسکتاپ، یک راهحل توسعه چند پلتفرمی ارائه میدهد، به همین دلیل این چارچوب دارای ویژگی cross-platform است.
ساختن برنامههای تلفن همراه با زامارین میتواند مانند باز کردن IDE، نوشتن و آزمایش یک برنامه و ارسال به فروشگاه برنامه آسان باشد. این کار شامل فرآیندی است که شامل طراحی اولیه، تست قابلیت استفاده، تست QA بر روی هزاران دستگاه، یک چرخه عمر کامل بتا و سپس استقرار به روشهای مختلف است.
وقتی به نحوه ساخت اپلیکیشن اندروید و iOS فکر میکنیم، بسیاری از مردم بر این باورند که زبان مادری، Object-C، Swift، Java و Kotlin تنها انتخاب هستند. اما Xamarin به ما اجازه میدهد با سی شارپ و با استفاده از کتابخانه کلاس و زمان اجرا اپلیکیشن های خود را توسعه دهیم که در همه پلتفرمها ازجمله ios، ویندوز و اندروید کار میکند، این همان ویژگی چند پلت فرمی بودن زامارین است.
Xamarin چه ویژگی هایی دارد؟
به دلیل مزایای استفاده از توسعه دهنده های cross-platform نسبت به توسعه دهنده های native، استفاده از این توسعه دهنده ها هر روزه فراگیر تر میشود. با توجه به این موضوع که اکثر اپلیکیشن های موبایلی باید روی پلتفرم مختلف اجرا شوند، برنامه نویس ها اگر بخواهند جداگانه برای هر پلتفرم، اپلیکیشن مجزایی طراحی کنند با مشکلات زیر مواجه می شوند.
* رویکرد های مختلف برای طراحی رابط های کاربری در هر پلتفرم
* وجود API های مختلف
* وجود ابزار ها و محیط های مختلف برای هر یک از پلتفرم ها. (android/ios/windows)
از این رو، مثلا اگر شرکت شما بخواهد اپلیکیشنی طراحی کند که روی 3 پلتفرم به خوبی اجرا شود، به سه تیم مختلف نیاز دارد تا هر کدام از آن ها روی یک پلتفرم خاص کار کنند (native) . با این کار هم هزینه کلی پروژه افزایش می یابد و علاوه بر این زمان معرفی محصول به بازار افزایش می یابد. شما با استفاده از فریمورک Xamarin می توانید به کمک زبان برنامه نویسی #C و فریمورک net. کد تان روی هر سه پلتفرم اجرا کنید (cross-platform).
بیشتر بدانید: 5 فریمورک برتر توسعه برنامه موبایل
نگهداری ساده
به دلیل ماهیت کراس پلتفرم برای برنامه های موبایل ،Xamarin نگهداری و به روز رسانی را ساده تر کره است. شما میتوانید به سادگی این تغییرات را به فایل منبع ارسال کنید و آنها به برنامه شما اعمال خواهند شد.
تست کردن اپلیکیشن ها
شما با استفاده از ابزار هایی که Xamarin در اختیارتان قرار می دهد، میتوانید به خوبی اپلیکشین ها را در پلتفرم های مختلف از نظر عملکرد ساختار اصلی و همینطور رابط های کاربری، تست کنید. این ابزار ها این امکان را به شما می دهد تا برنامه ها را به طور خودکار روی دستگاه های واقعی تست کنید و در صورت بروز هر گونه مشکلی در نحوه عملکرد برنامه، قبل از انتشار آن را رفع کنید.
معایب
الزام به خریداری لایسنس: زامارین اندروید، ویندوز و آیفون نیازمند خریداری نسخه اصلی هستند و لایسنس دارند. اگرچه این یک مشکل است اما به عنوان یک مشکل حاد به حساب نمی آید.
دیر آپدیت شدن: بین زمانی که یک نسخه اندروید جدید راهی بازار می شود تا زمانی که آپدیت سازگار با آخرین نسخه اندروید از طرف زامارین منتشر شود فاصله زیادی است.
برای برنامه های با گرافیک سنگین مناسب نیست: اگر برنامهای به UX/UI غنی نیاز دارد، ممکن است لازم باشد از ابزارهای توسعه برنامه بومی استفاده کنید. برنامههایی که به شدت به ظاهر متکی هستند یا از تعاملات کاربر زیادی استفاده میکنند، با استفاده از Xamarin توسعه پیدا میکنند و به دانش گستردهای از فناوریهای اصلی iOS و Android نیاز دارند.
عدم حمایت جامعه: یکی از مهم ترین نکات منفی Xamarin این است که توسعه دهندگان Android، iOS و NET دارای انجمن ها، گروه ها و انجمن های پشتیبانی اجتماعی بزرگ با اطلاعات فراوان هستند. در مقایسه با همه آنها، Xamarin نسبتا جدید است، بنابراین جامعه هنوز باید توسعه یابد. اگر در طول توسعه برنامه با موانعی روبرو شدید، هیچ تضمینی وجود ندارد که حتما بتوانید راه حلی برای آن به صورت آنلاین پیدا کنید.
ارسال دیدگاه