تایپ اسکریپت (TypeScript) چیست؟

تایپ اسکریپت (TypeScript) چیست؟

"شاید این سوال برای شما پیش بیاید که با وجود جاوا اسکریپت چرا باید از یک زبان اسکریپتی دیگر به اسم TypeScript استفاده کرد، در این مقاله به معرفی کامل زبان تایپ اسکریپت طور کامل توضیح خواهیم داد."

زبان تایپ اسکریپت TypeScript یک زبان برنامه نویسی منبع باز است که توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌ شود. وقتی صحبت از برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) به میان می‌ آید، اولین چیزی که به ذهن ما خطور می‌ کند کلیدواژهایی از قبیل HTML، CSS، جاوا اسکریپت ، استایل و صفحات اسکریپت شده می ‌باشد و اگر کمی عمیق تر به این موضوع نگاه کنیم با کلمات ترندتر و جدیدتری مثل Angular، React و Vue.js نیز مواجه خواهیم ‌شد.

 

TypeScript چگونه کار میکند؟

در بالا بیان کردیم که قرار دادن قابلیت ها و تکنولوژی های جدید در موتورهای مرورگرها زمان‌بر خواهد بود. پس چطور مرورگرهای موجود، کدهای TypeScript را درک می کنند؟ پاسخ سوال ساده است. مرورگرها قرار نیست کدهای TypeScript را درک کنند. در واقع TypeScript یک زبان کامپایلری است که در انتها کدهای جاوا اسکریپت معمولی را تولید خواهد کرد. این عمل در اینجا انتقال کد نام دارد که توسط همه مرورگرها قابل درک است.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که معنای انتقال کد چیست و چه تفاوتی بین کدهای کامپایل شده و یا کدهای منتقل شده وجود دارد؟ خوب ابزاری وجود دارد که کد های نوشته شده توسط شما را به کدهای ماشین قابل اجرا تبدیل می کنند، که البته این کد ها برای انسان قابل درک نیست. توسعه دهندگان به این کد ها اصطلاحاً کدهای کامپایل شده می‌گویند.

اما زمانی که کد شما به شکلی دیگر تبدیل می شود که باز برای انسان ها قابل خواندن است در اینجا مفهوم انتقال کد رخ داده است. TypeScript کدهای شما را به زبان جاوا اسکریپت معمولی منتقل خواهد کرد.

 

چه زمانی باید از typescript استفاده کنیم؟

زمانی که یک مدل داده ای غنی دارید که در آن اشیا داده ای بین ماژول ها و توابع منتقل می شوند زمانی که بیش از یک توسعه دهنده دارید که بر روی پروژه کار می کنند. زمانی در حال ایجاد یک کتابخانه منبع باز هستید.به همین منظور کتابخانه ها به نوع نویسی TypeScript نیاز دارند تا افراد بتوانند از آن در پایه کد خود استفاده کنند.

 

مزایای زبان تایپ اسکریپت

1- تایپینگ محض (Strict Typing) :

در حقیقت با استفاده از زبان تایپ اسکریپت هر متغیر همانگونه که ما تعریف می‌ کنیم باقی می ماند، برای مثال اگر یک متغیر را به صورت عددی تعریف کنید تا انتها به همان صورت می ماند و اجازه دخل و تصرف در آن داده نمی شود.

 

2- تایپینگ ساختاری (Structural Typing) :

فرآیند تعریف ساختار کلی که قرار است از آن استفاده کنید در زمان برنامه نویسی لازم الاجرا است. در زبان جاوا اسکریپت قابلیت ‌های زیادی در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد اما تایپ اسکریپت با استفاده از یک ساختار منحصر بفرد، امنیت بیشتری را فراهم می آورد.

 

3- مفسر تایپ (Type Annotation) :

در واقع با اینکار به صورت دستی و صریح می توان نوع و زمینه کاری تایپ را مشخص کرد.

 

4- استنتاج تایپ (Type Inference) :

فرآیند تلویحی تایپینگ (Implicit Typing) توسط خود زبان تایپ اسکریپت انجام می شود، بنابراین لازم نیست توسعه دهندگان تایپ هایی تهیه کنند که توسط کامپایلرها پیدا شوند.

 

چرا از typescript استفاده کنیم؟

بررسی انواع داده ای اشکلات برنامه را سریع تر نشان می دهد. این کار با افزایش قابل درک بودن و قابلیت نگهداری کد، کار گروهی را امکان پذیر می کند. به همین دلیل، سرعت بخشیدن به اعضای جدید تیم، نیز سریعتر است.

چه زمانی بهتر است از javascript استفاده کنیم؟ شما توسعه دهنده های باتجربه ای را دیده اید که با استفاده از TDD کدها را بررسی می کنند که یک راهکار معقول می باشد نمونه های اولیه از هر برنامه ای با جاوااسکریپت سریع توسعه داده می شوند.

آرین

آرین هستم عاشق تولید محتوا

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید