ISP چیست؟

ISP چیست؟

"ارائه دهنده خدمات اینترنتی سازمان یا شرکتی است که به کاربران امکان اتصال به اینترنت و استفاده از آن را می‌دهد؛ درواقع می‌توان به آن واسط میان کاربر و اینترنت گفت. در این مقاله در مورد ISP ها توضیح دهیم پس با ما همراه باشید."
ISP چیست؟
ISP برگرفته از کلمه Internet Servise Provider شرکتی است که دسترسی افراد و سازمان ها به اینترنت و سایر خدمات مرتبط را فراهم می کند. یک ISP توسط یک خط تلفن از شرکت مخابرات و یا امکانات ماهواره ای می تواند اینترنت را به User خود سرویس دهد. همچنین دارای تجهیزات و دسترسی به خط مخابراتی مورد نیاز برای داشتن اینترنت در یک نقطه برای منطقه جغرافیایی مورد استفاده است.
 
یک ISP گاهی اوقات به عنوان ارائه دهنده دسترسی به اینترنت نیز نامیده می شود. ISP همچنین گاهی اوقات به عنوان مخفف ارائه دهنده خدمات مستقل برای تشخیص یک ارائه دهنده خدمات که یک شرکت مجزا از یک شرکت تلفن است استفاده می شود.
 
LEASE LINE يا خطوط اجاره اي چيست؟
اين نوع خطوط توسط شركت مخابرات به صورت 4 سيمه و 2 سيمه اجاره داده مي شود.
اين خطوط فاقد بوق آزاد و امكانات شماره گيري مي باشد و ارتباط را به صورت دائم برقرار مي كند به همين جهت بسته به پهناي باند مورد درخواست تنها مبلغ اجاره به عنوان آبونمان تعيين و ماهيانه دريافت مي شود.
 
چگونه User در شبكه اينترنت شناخته مي شود ؟
مسيرياب (Rotine) كه از تجهيزات موجود در Rack سرور است به دنبال IP مي گردد در واقع به دنبال مسير براي وصل شدن به اينترنت است لذا بعد از جستجو نتيجه را اعلام مي كند (سخت افزاري) سرويس RRACE (Rotine & Remove Access) در ويندوز 2000 سرور User را بعد از صحت تأييد رمز ورود به شبكه اينترنت مي شناساند.
در اين دو حالت User جزئي از شبكه اينترنت مي شود.
 
چگونه یک ISP تشکیل می شود ؟
شرکت Data وابسته به شرکت مخابرات ایران یکی از ICP های سطح کشور است.این شرکت پهنای باند مصرفی اینترنت را از طریق تجهیزات ماهواره خود دریافت کرده و به­وسیله شرکت DSL مخابرات آنرا بین مشترکین خود تقسیم می کند.
از ملزومات نوع خدمات با کیفیت خوب استفاده از خطوط دیجیتالی E۱ شرکت مخابرات می باشد، که در هر زوج خط E۱ تعداد ۳۰ کانال ارتباطی وجود دارد که به مشترکین امکان اتصال با سرعت bps ۵۶۰۰۰ را با درصد قطع شدن خیلی پایین و کیفیت سرویس مطلوب تر فراهم می نماید.
این خطوط از یک طرف به مرکز مخابراتی و از طرف دیگر به تجهیزات شبکه شرکت ارائه دهنده سرویس متصل می شوند تا از طریق شماره تلفنی که شرکت مخابرات برای دسترسی به خطوط E۱ در اختیار ارائه کننده قرار می دهد بتواند دستگاه کامپیوتر خود را به تجهیزات شبکه شما و نهایت به شبکه اینترنت متصل کند.
 
انواع ISP
  • ISP بین المللی (International):
در بالاترین سطح ISP ، ISP های بین المللی قرار دارند که کشور ها را به هم متصل می کنند.مهمترين آنها در لندن ، كاليفرنيا ، قاهره و ملبورن و شارجه قرار دارد .
  • ISP ملی(National):
ISP های ملی شبكه هاي اصلي هستند كه توسط سازمان ملي مخابرات كشورها نگهداري مي شوند . براي برقراري ارتباط بين كاربران اين شبكه به وسيله ايستگاه ها سوئيچ پيچيده اي به نام NAP كه به نقاط دستيابي به شبكه موسوم است ، متصل مي شوند . از سال 2000 به بعد بعضي از شبكه هاي ISP ملي از طريق دستگاه هاي سوئيچينگي به نام PP  به هم وصل می‌شوند كه نرخ تبادل اطلاعات بالايي دارند و تا 600 مگابيت بر ثانيه در هر خط عمل ميكنند.
  • ISP منطقه ای(Regional):
ISP های کوچکی هستند که به یک یا چند ISPملی متصل می شوند. این ها در سطح سوم قرار دارند که نرخ تبادل اطلاعات آنها 400 مگابايت بر ثانيه است.
  • ISP محلی(Local):
ISPهای محلی مستقیما به کاربران نهایی سرویس می دهند.ISPهای محلی می توانند به ISP های منطقه ای یا مستقیما به ملی متصل باشند.
 
چگونه يک ISP را انتخاب نمائيم ؟ برای انتخاب يک ISP پارامترهای متعددی بررسی می گردد :
  • امنيت : آيا ISP انتخابی از رويکردهای مناسب امنيتی در جهت حفاظت اطلاعات استفاده می نمايد ؟ آيا از رمزنگاری و SSL به منظور حفاظت اطلاعات ارسالی شما نظير نام و رمز عبور استفاده می گردد ؟
  • محرمانگی : آيا ISP انتخابی دارای يک سياست تعريف شده در خصوص رعايت حريم خصوصی کاربران است ؟ آيا خيال شما از اين بابت راحت است که چه افرادی به اطلاعات شما دستيابی دارند ؟ نحوه برخورد و استفاده آنان از اطلاعات به چه صورت است ؟
  • سرويس ها : آيا ISP انتخابی سرويس های مورد نظر شما را ارائه می نمايد ؟ آيا سرويس های ارائه شده تامين کننده نياز شما می باشند ؟  آيا پشتيبانی لازم به منظور ارائه سرويس ها در اختيار شما گذاشته می شود ؟
  • قيمت : آيا قيمت ارائه خدمات توسط ISP  قابل قبول است ؟ آيا قيمت ارائه شده با توجه به تعداد و نوع سرويس های ارائه شده، منطقی است؟  آيا به منظور دريافت خدمات ارزان تر ، از کيفيت و امنيت چشم پوشی می نمائيد ؟
  • اعتماد : آيا به سرويس های ارائه شده توسط ISP انتخابی می توان اعتماد داشت  و يا در اغلب موارد سرويس های مورد نظر به دلايل متفاوتی نظير پشتيبانی و نگهداری ، تعداد زياد کاربران و ...  ، غير فعال بوده و عملا" امکان استفاده از آنان وجود ندارد . در صورتی که به دلايل متفاوتی لازم است برخی از سرويس های ارائه شده غير فعال گردند آيا اين موضوع با استفاده از مکانيزم های خاصی به شما اطلاع داده می شود ؟
  • پشتيبانی کاربران : آيا ISP انتخابی دارای بخش پشتيبانی کاربران است ؟ نحوه برخورد پرسنل بخش پشتيبانی به چه صورت است ؟  آيا آنان دارای دانش لازم به منظور پاسخگوئی منطقی به سوالات شما می باشند ؟
  • سرعت : سرعت اتصال ISP انتخابی به اينترنت چگونه است ؟ آيا اين سرعت به منظور دستيابی شما به نامه های الکترونيکی و استفاده از وب کافی است؟
  • کيفيت ارائه خدمات  : آيا ISP انتخابی دارای عملکردی مثبت در کارنامه فعاليت خود است و  استفاده کنندگانی که قبلا" از خدمات آنان استفاده نموده اند ، از کيفيت ارائه خدمات راضی می باشند  ؟
ISP چگونه کاربر را به اینترنت وصل می‌كند؟
اتصال كاربران به اینترنت می‌تواند به روش های مختلفی توسط ISPها انجام شود:
خطوط تلفن ( Dial Up ) از يك مودم ( Dial Up )و يك خط تلفن استاندارد براي ارتباط دادن كامپيوتر شما به اينترنت بهره ميگيرد. در بسياري از كامپيوترها يك مودم ( Dial Up) نصب شده است.
خطوط اینترنت اختصاصی ( Digital Subscriber Line): DSL انواع مختلفی دارد :
Asymmetric Digital Subscriber Line)ADSL) : به معنی خط اشتراک نامتقارن است. در این روش كه در ایران به خطوط اینترنت پرسرعت شهرت دارد. این روش بدون ایجاد خط جدید و با استفاده از پهنای باند استفاده نشده خط تلفن ارایه می شود. این خطوط پرسرعت با نصب تجهیزاتی در مرکز تلفن کاربران و از سویی نصب مودم خاص در محل استقرار کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
High Data Rate Digital Subscriber Line) HDSL) : در این روش شما به وسیله یك خط اختصاصی (Leased Line) به ISP وصل می‌شوید. معمولاً بسته به فاصله شما تا ISP مورد نظر، مقاومت این خط اختصاصی كم و زیاد می‌شود. با كم و زیاد شدن مقاومت این خط، میزان اینترنت قابل بهره‌گیری از این خط كم و زیاد می‌شود. این روش معمولاً برای اتصال ISPهای كوچك‌تر به ISPهای بزرگ‌تر و یا مراكز اداری كه نیاز به اینترنت اختصاصی و پرسرعت دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
اتصال بی‌سیم (Wireless ) :در این روش محیط انتقال (Media) هوا خواهد بود. برخلاف 3 روش قبل كه محیط انتقال سیم مسی بود. در واقع این تنها فرق بین روش Wireless و xDSL است.
 
ماهواره: اتصال به اینترنت از طریق ماهواره (Satellite) گزینه‌ای است که اغلب به جای خدمات شماره گیری، به کسانی که در مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند ارائه می‌شود. البته ISP برای تامین این نوع از اتصال به اینترنت، به یک سرمایه‌گذاری قابل توجه در زیرساخت‌های خود نیاز دارد که یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.
 
فیبر نوری ( Fiber Optic):با توجه به سرعت بالای نور و قابلیت فیبرهای نوری در جابه‌جایی نور از جایی به جای دیگر و بهره‌گیری از فركانس نور به عنوان حامل (Carrier) اطلاعات مورد نظر، از فیبرنوری به عنوان یكی از راه‌های فوق‌العاده پرسرعت (سرعت‌های بالای 100 Mbps و1 Gbps) به اینترنت استفاده می‌شود.
 
چگونه میزان سرعت اینترنت را تعیین کنیم؟
شما برای تست سرعت اینترنت خود می‌توانید از یک برنامه‌ی تست سرعت استفاده کنید. این برنامه سرعت اینترنت شما را نشان می‌دهد. اگر این سرعت با سرعتی که سفارش داده اید تفاوت داشته باشد، شما می‌توانید با ISP خود تماس بگیرید و نتیجه را با آن‌ها در میان بگذارید و نسبت به درست کردن سرعت اینترنت خود اقدام کنید.
آرین

آرین هستم عاشق تولید محتوا

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید