
الگوریتم پاندا گوگل
"گوگل پاندا چیست و برای چه منظوری ابداع شد؟ چگونه میتوان از جریمههای آن در امان بود؟ هدف از الگوریتمها پیدا کردن مناسبترین و مرتبطترین مطالب از بین میلیونها اطلاعات موجود در وبسایتهای مختلف برای عبارت جستجو مورد نظر کاربر است. در این نوشته به طور کامل الگوریتم پاندا را معرفی کرده و شما را با همه ابعاد این الگوریتم آشنا میکنیم."
چرا الگوریتم پاندا ساخته شده است؟
در این قسمت قصد داریم درباره اینکه چرا الگوریتم پاندا ساخته شد، صحبت کنیم. در سال 2010 شرکت گوگل با بحرانی اساسی روبرو شده بود که این بحران و مشکل مربوط به سایت هایی با نوشتههایی بی کیفیت و بی محتوا بود. اینگونه وبسایتها فقط برای بهینهکردن سایت، کلمات کلیدی را به طور مکرر(Keyword stuffing) در محتوای خود آورده بودند و گوگل هم به سرعت آنها را به جایگاه های بالاتری در نتایج جستجو رسانده بود.
این روند باعث می شد که معیار اصلی گوگل که رضایت کاربران بود، به سرعت کاهش یابد و به دنبال همین موضوع، یکی از روزنامه های مشهور مقالهای بر اساس همین بحران چاپ کرد. به این ترتیب، گوگل به شدت احساس خطر کرد. به همین دلیل با توجه به این شرایط پیشآمده، الگوریتمی به نام پاندا را به جهان معرفی نمود که با ساخت و بهرهوری از آن توانست تمامی محتواهایی که بی کیفیت هستند را حذف نماید و رضایت کاربران خود را بدست بیاورد.
قبل پیدایش الگوریتم پاندا پدیده ای به نام مزارع محتوا، نتایج گوگل را از نظر کیفیت به شدت تحت تاثیر قرار داده بود. مزارع محتوا همان سایت های ارائه دهنده محتواهای بی کیفیت بودند که برای فریب گوگل از این ترفند استفاده می کردند. الگوریتم پاندا گوگل بعد از پیدایش در کوتاهترین زمان توانست حدود ۱۲ درصد روی نتایج گوگل تاثیر مستقیم داشته باشد. همچنین طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ حدود ۲۵ بار آپدیت شده است.
مواردی که باعث حساسیت الگوریتم گوگل پاندا می شوند
الگوریتم پاندای گوگل اول به سراغ سایت های ارائه دهنده محتوای بی کیفیت می رود. در ادامه مواردی که باعث جریمه شدن توسط الگوریتم گوگل پاندا می شود را تک تک مورد بررسی قرار می دهیم.
صفحات دارای متن داخلی کم
اولین چیزی که از نظر الگوریتم پاندا خطا محسوب می شود، متن داخلی بسیار کم صفحات سایت است. در این جا منظور متن مرتبط با موضوع همراه لینک های خارجی است.
مثلا شما صاحب یک سایت دارویی هستید اما برای توضیح آن تنها به ۴ تا ۵ خط بسنده کرده اید. الگوریتم پاندا گوگل این مورد را خطا به حساب می آورد.
وجود محتوای تکراری در صفحات سایت
دومین موردی که باعث می شود سایت شما از طرف الگوریتم گوگل پاندا جریمه شود، وجود متن تکراری در صفحه است. گاهی اوقات پاندا محتواهای نزدیک به هم را به عنوان محتواهای تکراری محسوب می کند.
شما با ارائه محتوای بی کیفیت به گوگل می فهمانید که برای مخاطبین خود ارزش زیادی قائل نیستید، به همین دلیل این الگوریتم کار خود را آغاز خواهد کرد.
طراحی نامناسب
وب سایت هایی که دارای طراحی و معماری بدی هستند یا کدنویسی آنها مشکل دارد، از جریمه این الگوریتم بی نصیب نمانده و افت رتبه خواهند داشت.
وجود چندین مزرعه محتوا
مجموعه ای چندین صفحه بی کیفیت که اغلب از سایت های دیگر آمده اند را مزرعه محتوا می گویند. مثلا یک سایت چندین نویسنده غیر متخصص استخدام کرده تا درباره موضوعات مختلف مطالب کوتاه بنویسند تا از این طریق مخاطبین بیشتری به سمت سایت خود بکشاند.
الگوریتم گوگل پاندا از سایت هایی که همزمان درباره موضوعات مختلف مثل پزشکی، حسابداری، تاریخ، اقتصاد و… مطلب می نویسند، خیلی خوشش نمی آید!
تاثیر حجم بالای تبلیغات در جریمه توسط الگوریتم پاندا
صفحاتی که بیشتر فضای خود را به بنرها و پاپ آپ های تبلیغاتی اختصاص داده اند، از نظر الگوریتم گوگل پاندا معتبر نیستند.
وجود محتوای کم کیفیت در کنار لینک برنامه
نمونه ای از این نوع از محتواها را می توان سایت هایی دانست که برای خواندن یک مطلب در صفحات شما را محبور به عضویت در کانال یا گروه های مختلف در تلگرام یا واتس آپ می کنند.
سایت هایی که از سوی کاربران بلاک می شوند
یکی از مواردی که باعث جریمه شدن توسط الگوریتم پاندای گوگل می شود، سایت هایی هستند که به هر دلیلی توسط کاربران بلاک می شوند.
وجود محتوای نامربوط
مثلا شما در یکی از مقالات خود درباره فواید کنجد و تاثیر آن در پزشکی به کاربرانتان توضیحاتی داده و در پایان ذکر کرده اید که آماده پاسخ گویی به سوالات کاربران هستید. در این صورت باید به سوالات کاربران در خصوص آن پاسخ دهید، در غیر این صورت توسط الگوریتم گوگل پاندا جریمه می شوید.
بیشتر بدانید: الگوریتم پنگوئن گوگل
در صورت جریمه شدن سایتتان توسط پاندا گوگل، متوجه تغییرات زیر خواهید شد:
-
ترافیک وبسایت با کاهشی شدید، اما تدریجی روبرو میشود و در نهایت روندی ثابت پیدا میکند.
-
تمام صفحات سایتتان با مشکل رنکینگ روبرو خواهند شد (علی رغم تمام بک لینکهایی که برای آنها تهیه کردهاید).
-
سایت شما در جستجوی برخی کلمات کلیدی مشخص در نتایج گوگل نشان داده خواهد شد، اما نه به شکل سابق! احتمالاً بتوانید سایتتان را برای بسیاری کلمات کلیدی در صفحه 2 یا 3 پیدا کنید.
-
تجربه نشان داده است پس از اینکه گوگل چند بار آپدیت شود، وبسایت شما به رتبههای پایینتر تنزل میکند (گوگل به طور مداوم در حال بالا بردن کیفیت استاندارد خود میباشد. به این معنی که اگر الگوریتمهای گوگل وب سایت شما را نپسندند، در طول زمان جایگاه سایت شما بدتر خواهد شد).
-
توجه کنید که گوگل پاندا در قسمت جرایم دستی گوگل وبمستر نشان داده نمیشود.
پیشگیری از پاندا
جلوگیری از تأثیر منفی الگوریتم پاندا بر سایت شما درواقع بسیار ساده است. بهترین راه برای بهبود قابلاعتماد و پایدار سئو این است که محتوای باکیفیت بالا و منحصربهفرد تولید کنید و در طول مسیر خود را کوتاه نکنید.
تطابق کلمه کلیدی با محتوا و رفع نیاز کاربر
اگر اینطور نیست، محتوا، طراحی یا ویژگیهای صفحه کاملاً مناسب نیستند. این باعث دور شدن افراد از سایت میشود و باعث افزایش نرخ پرش، تجربه کاربری ضعیف و درنهایت کاهش دید میشود. این اتفاقات یک سیگنال به الگوریتم پاندا خواهد داد و برای وبسایت ما مناسب نیست. بهتر است که محتوای با کیفیت و طبق اصول سئو محتوا تولید شود و محتوا جهت رفع نیاز کاربر و طبق اصول موتورهای جستجو تولید شود.
یک دامنه باید دارای لینکهای خارجی قوی بهعنوان مرجع باشد
یکی از راههایی که میتوانید به موتورهای جستجو نشان دهید که اطلاعات قابلاعتماد را در یک منبع اطلاعاتی باکیفیت بالا جمعآوری کردهاید، ارجاع دادن به منابع است. اگر Google بتواند ببیند که شما در تلاش هستید تا اطلاعات دقیقی را به کاربر خود ارائه دهید، متوجه میشود که شما یک متصدی محتوای مسئولیتپذیر هستید و به شما بادید بیشتر پاداش میدهد. این لینکها همچنین میتوانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا بین سایت شما و سایتهای باکیفیت بالا و مرتبط با موضوع مورد ارجاع ارتباط برقرار کنند.
بیشتر بدانید: الگوریتم مرغ مگس خوار
وجود بک لینکها
ساختن یک نمونه کار بک لینک عالی (مجموعهای از وبسایتهای معتبر با لینکهایی که به سایت شما اشاره میکنند) بخشی ضروری از هر استراتژی SEO است. الگوریتم پاندا نقش مهمی در این امر ایفا میکند و از صفحاتی که تعداد زیادی منابع خارجی به آن لینک میدهند، از صفحاتی که محتوای مرتبط به آن را بادید مثبت ذکر میکنند، ترجیح میدهد. این بک لینکهای مثبت و مرتبط ثابت میکنند که شما یک منبع هستید و دیگران شمارا چنین میدانند.
نظرات کاربران
اگر خدمات یا محصولی دارید که میتواند توسط منابع تأییدشده مستقل بررسی شود، مطمئن شوید که به کاربران فرصت ارزیابی آن را در سایت خود ارائه میدهید. رتبهبندیهای 5 ستاره که در قالبی هستند که گوگل میتواند درک کند. همچنین نظرات کاربران به موتور جستجو کمک میکند کیفیت خدمات شما و درنتیجه تجربه کاربری شمارا تشخیص دهد.
ارسال دیدگاه