8 کتابخانه پرکاربرد JavaScript

8 کتابخانه پرکاربرد JavaScript

"همانطور که می‌دانید یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای برنامه نویسی تحت وب و کار با رابط کاربری فضای وب زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می‌باشد، کتابخانه‌های جاوا اسکریپت کتابخانه هایی بسیار قوی هستند که می‌توانید از آنها برای برنامه نویسی استفاده کنید. در ادامه بیشتر با این کتابخانه‌ها و کاربردهای آنها آشنا می‌شویم."

چه تفاوتی بین کتابخانه و فریم‌ورک وجود دارد؟

پرسشی که اغلب برای برنامه‌نویسان تازه‌کار پیش می‌آید این است که کتابخانه و فریم‌ورک چه تفاوتی با‌هم دارند؟ باید بگوییم که پرسش بسیار خوبی است و بحث زیادی درباره آن در اینترنت وجود دارد. سعی می‌کنیم به‌طور خلاصه برای شما این دو مفهوم را توضیح دهیم.

به‌طورکلی، کتابخانه، یک قطعه کد، باقابلیت استفاده مجدد است که در ابتدای کار مورداستفاده قرار می‌گیرد. یک کتابخانه می‌تواند از چندین توابع (functions)، اشیاء (objects) و متد (methods) وابسته به زبان، تشکیل‌شده باشد. (منظور از زبان در اینجا زبان برنامه‌نویسی هدف است؛ مثلا شما با زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت (JAVASCRIPT)، جاوا (JAVA)، ویژوال‌بیسیک (VISUAL BASIC) یا پی‌اچ‌پی (PHP) برنامه‌ای را می‌نویسید.) برنامه‌ای که شما می‌نویسید برای استفاده از قابلیت‌های یک کتابخانه باید به آن لینک شود.

از سوی دیگر، یک فریم‌ورک یا چهار‌چوب، کنترل بیشتری روی برنامه شما دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم، یک فریم‌ورک، برنامه عظیم از پیش نوشته‌شده‌ای است که می‌تواند برای حل مشکلی که در یک ناحیه خاص وجود دارد، به کار گرفته شود. فریم‌ورک‌ها شامل چندین کتابخانه هستند.

کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها گزینه‌های خوبی برای بهبود کارکرد نرم‌افزار شما هستند. شما می‌توانید با امتحان کردن هر یک از آنها بهترین را برای برنامه خود انتخاب کنید.حال ما برای شما 8 تا پرکاربردترین کتابخانه های جاوااسکریپت را آورده ایم که به شرح زیر است:

کتابخانه JQUERY

یکی از بهترین کتابخانه‌های جاوا اسکریپت را بی شک می‌توان کتابخانه  JQUERY دانست، بسیاری از بزرگان علم برنامه نویسی این کتابخانه را نقطه شروع و ورود شما به دنیای کتابخانه‌ها در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می‌دانند. یکی از مهمترین ویژگی‌های این کتابخانه ارتباط بسیار سریع با سرور و استفاده راحت‌تر از متدهای سمت سرور می‌باشد.

کتابخانه REACT

در مارس 2013، جوردن والکه (Jordan Walke) در هنگام کار با فیس‌بوک، React را منتشر کرد. از آن به بعد، React به یکی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های فوری تبدیل شد و در صدها‌ هزار وب‌سایت در سراسر جهان مورداستفاده قرار گرفت.
ریکت، که گاهی آن را React.js نیز می‌نامند یک کتابخانه متن‌باز (open-source) است که توسط فیس‌بوک پشتیبانی می‌شود. این کتابخانه به شما کمک می‌کند تا برنامه‌های کاربردی وب را در مقیاس کوچک و بزرگ ایجاد کنید. با استفاده از این کتابخانه می‌توانید سایت‌های تعاملی قدرتمندی بسازید. صفتی که به این کتابخانه دادند، کتابخانه جاوا اسکریپت برای ایجاد رابط کاربری (A JavaScript Library For Building User Interfaces) است. React، گاهی SPA یا برنامه تک‌صفحه‌ای نامیده می‌شود. این کتابخانه از مولفه‌هایی استفاده می‌کند که به‌منظور کپسوله کردن کدها و حالت‌ها به‌کار گرفته می‌شوند. با استفاده از این مولفه‌ها، ساختن رابط کاربری پیچیده، آسان می‌شود.
ریکت از JSX استفاده می‌کند، یک ترکیب محتوای XML محور که جاوا اسکریپت و HTML را ترکیب می‌کنند. React یک زبان الگوسازی نیست. بلکه به‌‌طور کامل جاوا اسکریپتی است. کار کردن با JSX ممکن است برای بعضی از توسعه‌دهندگان، کمی گیج‌کننده باشند. با‌این‌حال، پس از مدتی کار با آن متوجه خواهید شد که بسیار سودمند است. به‌عنوان‌مثال، JSX این توانایی را به شما می‌دهد تا عبارات جاوا اسکریپت را به‌طور مستقیم درون HTML خود قرار دهید.

کتابخانه D3.JS

کتابخانه D3.js، یک کتابخانه جاوا اسکریپت برای تجسم داده است. این کتابخانه به‌منظور تحلیل و به نمایش گذاشتن داده‌های پویا و تعاملی در مرورگرهای وب مورداستفاده قرار می‌گیرد. D3.js در سال 2011 بر‌پایه یک پروژه به نام Protovis توسعه یافت.

مایک بوستوک (Mike Bostock)، جف هیر (Jeff Heer) و وادیم اوکیتسکی (D3.js ،(Vadim Ogievetsky را توسعه دادند. D3.js یک ابزار عالی برای ایجاد تصاویر سفارشی است. این کتابخانه دارای یک API قدرتمند است که از انتخاب‌گرها (selectors) استفاده می‌کند، بسیار شبیه به آنهایی که شما در jQuery می‌بینید. پس از انتخاب یک عنصر در DOM، می‌توانید تمام انواع انتقال و دست‌کاری را انجام دهید. D3 4.0، آخرین نسخه D3، مجموعه ای از 30 ماژول (modules) یا بخش مختلف است. هرکدام هدف متفاوتی دارند. تعدادی از آن‌ها کار کردن بارنگ‌ها را ساده‌تر می‌کنند، درحالی‌که تعداد دیگری با عناصر SVG کار می‌کنند.

کتابخانه PDF.js

کتابخانه PDF.js، یک کتابخانه جاوا اسکریپت برای رندر کردن فایل PDF با استفاده از HTML5 Canvas به منظور امنیت بیشتر و سازگار با استانداردهای وب به وسیله مرورگر وب است. این پروژه توسط بنیاد موزیلا پس از ایجاد آن توسط آندرس گال (به عنوان یک پروژه آزمایشی) در سال ۲۰۱۱ مدیریت می‌شود.

کتابخانه Ember.js

امبر.جی‌اس (Ember.js‎) یک کتابخانه متن‌باز جاوااسکریپتی چارچوب نرم‌افزاری تحت وب بر پایه الگوی معماری نرم‌افزاری مدل-نما-کنترل‌گر است. و به توسعه دهندگان اجازه ایجاد برنامه‌های تک صفحه ای مقیاس پذیر را با استفاده از بهترین روش‌های متداول بکارگرفته شده در چارچوب را میدهد. امبر در وب سایت‌های مشهور بسیاری شامل Discourse، Groupon، Vine، Live Nation, Nordstrom و Chipotle استفاده شده‌است. اگرچه در اصل به عنوان یک فریم ورک تحت وب شناخته می‌شود ولی امکان ساخت برنامه‌های تحت دسکتاپ و موبایل توسط امبر وجود دارد. یکی قابل توجه‌ترین نمونه برنامه‌های دسکتاپ، موسیقی اپل برنامه iTunes میباشد. در نوامبر ۲۰۱۵ میلادی ember-cli بیش از ۲۰۰۰۰۰ بار از مخزن npm دانلود شده‌است.

کتابخانه PDF.js

احتمالا بدانید که استفاده از فرمت pdf در برخی از حالات منجر به یکسری آسیب پذیری ها می شود. برای این منظور PDF.js ابزاری مناسب برای رندر فایل های pdf در قالب HTML۵ Canvas است. به صورت واضح معلوم است که این کتابخانه تنها در مرورگرهایی که از HTML۵ و Canvas پشتیبانی می کنند قابل استفاده است.

کتابخانه PROTOTYPE

این کتابخانه به یک طریقی می تواند یکی از رقبا جی‌کوئری به حساب بیاید. این کتابخانه ضرورتا ارزش کمتری نسبت به جی کوئری ندارد اما قابلیت های تطبیق پذیری آن بسیار کم وسعت تر است. استفاده همزمان از prototype و جی‌کوئری ممکن است باعث یک تداخل بشود. البته شما می توانید به عنوان یک راه جدید با سفارشی سازی های بسیار زیاد این مشکل را حل کنید. به همین دلیل است که گفته می شود باید وابستگی ها و تعلقات هر کدام از کتابخانه های جاوا اسکریپت را دانست و آنها را بررسی کرد.

کتابخانه JS CHARTS

این کتابخانه یک انتخاب ساده اما قدرتمند برای ساختن graph است. پس با استفاده از این کتابخانه می توانید چارت های حرفه‌ای را برای وبسایت‌تان بدون وقت و انرژی زیاد طراحی کنید. نسخه رایگان این کتابخانه تقریبا به خوبی نسخه پولی است اما نسخه رایگان همراه با Watermark عرضه می شود که خیلی جالب نیست. خرید یک لاینسس قانونی باعث می شود که این Watermark از پروژه هایتان حذف گردد.

آرین

آرین هستم عاشق تولید محتوا

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید