7 اصل مهم در طراحی خوب

7 اصل مهم در طراحی خوب

"اغلب، هنگامی که به یک لوگو و یا بسته بندی زیبا و یا تبلیغاتی جذاب برمیخوریم، گفته می شود که این شرکت “طراحی خوبی” دارد. اما دقیقا طراحی خوب به چه معنی است؟ ما نگاهی به اصول طراحی خوب و همچنین برخی از قوانین عمومی که باید در طراحی ایده آل رعایت کرد، مورد بررسی قرار می دهیم."

 

چه چیزی باعث طراحی خوب می شود؟

هفت عنصر عمومی طراحی وجود دارد که هر طراح گرافیک باید خود را برای ایجاد یک پروژه خوب از آنها استفاده کند. این به این خاطر است که “طراحی خوب” نه فقط نتیجه یک ایده خوب یا تخیل فعال،بلکه، آنچه که طرح های خوب را می سازد، مجموعه ای از عناصر طراحی است که باید با دقت طراحی و چیده شده و مورد استفاده قرار گیرد به طوری که طراح بتواند نمایش بصری دقیق از ایده خود را به نمایش بگذارد.

 

خط

خط اصلی ترین عنصر برای بسیاری از طراحی های خوب است. در زمینه طراحی، یک خط برای اتصال هر دو نقطه مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین، خطوط برای جدا کردن یا ایجاد فاصله بین عناصر دیگر و یا ایجاد تمرکز برای بیننده با تعریف یک قاب مناسب استفاده می شود.

ویژگی های مختلف یک خط (جهت، وزن و نوع) می تواند مورد استفاده قرار گیرد برای انتقال حالت های مختلف احساسی و فیزیکی و حتی در مواردی باعث واکنش های خاصی از بیننده می شود.

بنا به تناسب خطوط موجود در طراحی،مفاهیم،قابلیت ارائه ی قویتری می یابند.

 

رنگ

رنگ برای تنظیم خلق و خوی طراحی استفاده می شود. استفاده از رنگ در روش های خاص می تواند احساسات مختلف را نشان دهد و حتی ناخودآگاه باعث ایجاد احساسات در بیننده شود. به عنوان مثال، قرمز معمولا برای نشان دادن خشم، اشتیاق و ضرورت استفاده می شود، در حالی که آبی برای ایجاد احساس صلح ، امنیت و آرامش استفاده می شود.

رنگ در برخی موارد برای تأکید استفاده می شود، یعنی استفاده از آن برای تأکید بر اطلاعاتی است که توسط عناصر بصری دیگر به بینندگان منتقل شده است.

بر خلاف بسیاری از عناصر دیگر موجود در این لیست، رنگ می تواند به تنهایی نیز ارائه شود. با این حال، اغلب به عنوان عنصر پشتیبانی کننده یا پس زمینه به سایر عناصر طراحی استفاده می شود. به این ترتیب، رنگ را می توان برای افزایش تاثیر بصری خط، فونت و شکل به عنوان بخشی از طراحی کلی استفاده کرد.

 

شکل

یک شکل فقط خطی است که محدوده ای را محصور می کند. به همین دلیل، از طریق مرزهای آن تعریف می شود و معمولا برای استحکام بخش خاصی از صفحه استفاده می شود.

اشکال را می توان با ترکیبی از تمام عناصر طراحی ایجاد کرد، یا می توان آنها را به سادگی برای ایجاد آیکون ها یا نمادها به عنوان بخشی از پروژه کلی استفاده کرد. سه نوع اساسی از اشکال مورد استفاده در هر طرح خوب وجود دارد:

هندسی (مربع، دایره، مثلث، مستطیل)

طبیعی (درختان، حیوانات)

انتزاعی (آیکون ها، نمایه های گرافیکی)

شکل ها را می توان به عنوان معرفی برای ایجاد علاقه در طراحی استفاده کرد. اشکال زاویه ای مثل مثلث نشان دهنده زُمخت است، در حالی که شکل هایی که انحنای بیشتری دارند نشان دهنده لطیف بودن است. عناصر مربع برای برقراری ارتباط با امنیت و ثبات طراحی شده اند، در حالی که دایره ها معرف عناصر ارگانی هستند که کامل و غیر قابل خراب شدن هستند.

 

بافت

بافت طراحی در حقیقت سطوح قابل درک در طراحی است. استفاده از بافت در طرح های دو بعدی و سه بعدی می تواند برای ایجاد و انتقال انواع پیام ها و احساسات استفاده شود.

بافت ها در همه جا وجود دارند و ما آن ها را در دنیای اطراف خودمان هم از طریق حس بینایی و هم از طریق حس لامسه درک می کنیم. درحالیکه نمی توانیم آنها را روی وب سایت ها و صفحات چاپ شده لمس کنیم، بافت هایی از دنیای بیرون می توانند به یک ترکیب اضافه شوند و به آن زندگی ببخشند.

اگر می خواهید حس نرمی، راحتی و آرامش را منتقل کنید، هیچ راهی سریع تر از استفاده از پس زمینه های پارچه ای نخی نیست. از طرف دیگر، اگر در زمینه لوازم ساختمانی فعالیت می کنید، شاید تمایل داشته باشید که از بافت های سیمانی، سنگی و آجری همراه با متن هایی که بافت سخت و زبر دارند استفاده کنید.

 

اندازه، مقیاس و نسبت

این سه عنصر دست در دست دارند، و مسئول ایجاد تعادل و تناسب در طراحی شما هستند.

اندازه برای اشاره به ابعاد واقعی یک عنصر خاص استفاده می شود و معمولا در ابعاد پیکسل ها، اینچ یا میلی متر تعریف می شود. مقیاس رابطه اندازه شی به مقدار اولیه است. همبستگی بین اندازه و مقیاس تمام عناصر طراحی الزامی است.

به طور خاص، مقیاس و نسبت برای نشان دادن اندازه یک شی در رابطه با چیز دیگری، و یا برای نشان دادن تفاوت در اندازه بین دو شی در یک طراحی خاص استفاده می شود.

 

جهت

جهت طراحی، چیزی است که خلق و خوی و جو را ایجاد می کند. یک توهم را ایجاد می کند که در طراحی نیاز است، حتی اگر چیزی در واقع حرکت نکند. معمولا به عنوان “جهت بصری” شناخته می شود. زمانی که طراح از خطوط عمودی و افقی به گونه ای استفاده می کند تا بیننده به سمت خاصی نگاه کند.

خطوط عمودی اغلب برای نشان دادن تعادل استفاده می شود، در حالی که خطوط افقی برقراری صلح و ثبات معنا دارند.

خطوط انفجاری یا انحنایی برای نشان دادن جنبش یا اقدام استفاده می شود، و بیننده را هدایت می کند تا به روش خاصی نگاه کند.

 

نتیجه گیری

با این حال،طراحی فقط کار با عناصر کلیدی نیست. عناصر و اصول طراحی خوبی وجود دارد که هر هنرمند گرافیک برای انجام بهترین طراحی باید از آن آگاه باشد.

بهترین راه برای تسلط یافتن به این عناصر، به کارگیری آنها است. زمانی که ببینید اعمال یک سری تنظیمات کوچک روی طرح رنگ یا اضافه کردن یک شکل می تواند نقطه عطفی برای ارتقا طرح شما باشد، مسلما در مسیر خلق و ایجاد ترکیبات معنی دارتر و تاثیرگذارتر قرار خواهید گرفت.

آرین

آرین هستم عاشق تولید محتوا

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید