گوگل ادوردز چیست؟

گوگل ادوردز چیست؟

"حتمالا شما هم هنگام جستجو در گوگل با نتایج تبلیغاتی در گوگل روبرو شده اید که کمی متفاوت از نتایج ارگانیک هستند. معمولا در کنار نتایج پولی (تبلیغات گوگل) کلمه تبلیغ یا ad نمایش داده می‌شود. تبلیغات گوگل نوعی از تبلیغات کلیکی یا CPC است، یعنی شما به ازای نمایش تبلیغات‌تان در نتایج گوگل هزینه ای پرداخت نمی‌کنید و تنها زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که کاربری بر روی تبلیغات شما کلیک کند. هزینه پیشنهادی برای هر کلیک بر روی تبلیغات شما که bid نامیده می‌شود، از طرف تبلیغ کننده تعیین می‌شود."

به طور کلی تبلیغات در گوگل به این صورت است که ابتدا شما اکانت گوگل ادوردز خود را شارژ می‌کنید و سپس کمپین‌های تبلیغاتی خود را ایجاد کرده و کلمات کلیدی تبلیغات‌تان (کلماتی که با جستجوی آنها تبلیغ شما نمایش داده می‌شود) را تعیین می‌کنید. هر گاه کاربری کلمات کلیدی مرتبط با تبلیغات شما را جستجو کند و تبلیغات شما شرایط لازم برای نمایش را کسب کند، تبلیغ شما برای او نمایش داده می‌شود. در صورتی که کاربر روی تبلیغ شما کلیک کند و وارد سایت شما شود، هزینه ای بابت کلیک صورت گرفته از اعتبار شما در گوگل ادوردز کم می‌شود.

با توجه به تعداد بالای تبلیغ کنندگان در گوگل، تبلیغ شما همیشه در گوگل ادوردز نمایش داده نمی‌شود. برای اینکه تبلیغ شما در گوگل نمایش داده شود، بایستی در مزایده شرکت کنید! bid (یا همان پیشنهاد شما برای هر کلیک) در این مزایده شرکت داده می‌شود و هر چه بید بالاتری داشته باشید احتمال پیروزی شما در مزایده و نمایش تبلیغات‌تان بیشتر خواهد بود. اما بید همه چیز نیست!

به جز بید، معیار دیگری با نام Quality Score نیز در پیروزی شما در مزایده دخیل است و همیشه بید بالاتر دلیل بر نمایش آگهی در رتبه بالاتر نیست.

 

آیا گوگل ادز کارساز و موثر است؟

در صورتی که تبلیغات گوگل ادز به درستی تنظیم، راه اندازی و مدیریت شوند در بیشتر کسب و کارها می‌تواند مفید و کارساز باشد. انتخاب کلمات کلیدی درست، تنظیم هزینه درست برای کلمات، تنظیمات صحیح برای هدف قرار دادن صحیح کاربران هدف، نوشتن تبلیغات جذاب و هدفمند، انتقال صحیح کاربران به صفحات سایت و در نهایت سیاست درست و هدفمند در سایت برای جذب کاربران از جمله مواردی هستند که می توانند تاثیر مستقیمی بر تاثیرگذار بودن تبلیغات ادوردز داشته باشند. متاسفانه برخی از افراد به دلیل اطلاعات کم استفاده نادرستی از ادوردز می کنند و به این نتیجه می رسند که این تبلیغات به صرفه نیست. استفاده از راهنمایی های یک مشاور تبلیغاتی ادوردز می تواند نظر این افراد را به کلی تغییر دهد.

 

هزینه تبلیغات در گوگل ادوردز چقدر است؟

ایجاد اکانت گوگل ادوردز رایگان است و برای نمایش تبلیغات در گوگل هیچ هزینه ای پرداخت نمی‌کنید و تنها به ازای کلیک بر روی تبلیغات هزینه پرداخت می‌کنید. هزینه کلیک برای هر کلمه کلیدی (CPC) در کسب و کارهای مختلف، متفاوت است. در واقع این پیشنهادهای رقبای شماست که هزینه کلیک برای یک کلمه کلیدی را مشخص می کند. هر چقدر سود حاصل از جذب کاربری که آن کلمه را جستجو کرده است بالاتر باشد رقیب شما پیشنهاد بالاتری خواهد داد و شما هم برای اینکه در مزایده برنده شوید مجبور خواهید شد پیشنهادی بالاتر از رقیبتان دهید.

 

مزایده های گوگل چند بار برگزار می‌شود؟

زمانی که فردی در گوگل جستجویی انجام می‌دهد، موتور جستجوی گوگل این درخواست را پردازش و مزایده ای را اجرا می‌کند تا موقعیت تبلیغات و مبلغ پرداختی هر تبلیغ کننده را مشخص کند.

با توجه به جستجوهای بسیاری که در گوگل انجام می‌شود، می‌توان گفت که میلیاردها مزایده در هر ماه برگزار می‌شود. در نتیجه این مزایده هاست که کاربران می‌توانند تبلیغات مرتبطی که به دنبالش هستند را پیدا کنند و تبلیغ کنندگان قادرند با کمترین هزینه با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار کنند و گوگل از این طریق درآمد قابل توجهی کسب نماید.

 

Max CPC چیست و چگونه تعیین می‌شود؟

Max CPC یا حداکثر هزینه به ازای هر کلیک، حداکثر مقدار هزینه ای است که تبلیغ کننده حاضر است برای هر کلیک بر روی تبلیغات با کلمات کلیدی تعیین شده پرداخت کند. Max CPC می‌تواند برای هر کلمه یا عبارت کلیدی (Keyword) و یا به صورت گروهی برای هر ادگروپ (Adgroup) مشخص شود.

Max CPC هر کلمه کلیدی با توجه به میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی و پیشنهادات رقبا تعیین می‌شود.

 

میانگین هزینه به ازای هر کلیک (Average CPC) چیست؟

حتی اگر هزینه پیشنهادی شما برای تمام کلیک‌ها یکی باشد (مثلا 60 سنت)، هزینه کلیک بر روی تبلیغات شما در هر بار نمایش با توجه به جایگاه نمایش و هزینه پیشنهادی رقبایتان، متفاوت (و البته مساوی یا کمتر از هزینه پیشنهادی شما) خواهد بود. میانگین هزینه به ازای هر کلیک که به صورت Avg CPC در اکانت ادوردز نمایش داده می‌شود یکی از معیارهای مهم اکانت گوگل ادوردز است.

 

چگونه می‌توان در مزایده گوگل شرکت کرد؟

زمانی که تبلیغات و کلمات کلیدی مربوطه را در اکانت گوگل ادوردز خود ثبت کردید، برای شرکت در مزایده گوگل واجد شرایط خواهید بود. حداکثر هزینه به ازای کلیکی که تبلیغ دهندگان پیشنهاد می‌کنند (maximum bid) و امتیاز کیفیت (Quality Score) تبلیغات آنها نقش مهمی در نتیجه مزایده دارد.

 

CPM و CPA چه هستند و با CPC چه تفاوتی دارند؟

روش‌های جایگزین دیگری برای CPC جهت پیشنهاد هزینه در گوگل ادز وجود دارد که شامل CPM (هزینه به ازای هزار نمایش) و CPA یا هزینه به ازای اقدام (مثلا به ازای هر خرید) است. مزایده CPM هزینه ای است که بر اساس تعداد نمایش (impression) ها تعیین می گردد. در CPA نیز هزینه بر اساس اقدامات ارزشمند تعریف شده برای کاربر در صفحه فرود یا دیگر صفحات سایت تعیین می‌شود.

 

کلمات کلیدی (Keywords) در ادوردز چه نقشی دارند؟

کلمات یا عبارات کلیدی که تبلیغ کننده بر روی آنها سرمایه گذاری می‌کند و امیدوار است تبلیغش بر اساس این کلمات در نتایج موتورهای جستجو نشان داده شود. به عنوان مثال اگر شما فروشنده آنلاین کفش هستید، ممکن است بخواهید بر روی عباراتی همچون کفش نایک یا کفش اسپورت مردانه سرمایه گذاری کنید. پژوهش کلمات کلیدی به فرآیند استفاده از ابزار و داده ها برای تعیین بهترین کلمات کلیدی مرتبط اطلاق می‌شود.

 

امتیاز کیفیت در گوگل ادوردز چیست؟

امتیاز کیفیت (Quality Score) معیاری است که توسط گوگل جهت تعیین مرتبط بودن و مفید بودن تبلیغ برای کاربر استفاده می‌شود. موارد تاثیرگذار بر کوالیتی اسکور عبارتند از: نرخ کلیک یا CTR (نسبت کلیک به نمایش تبلیغ)، مرتبط بودن کلمات کلیدی با تبلیغ و تجربه کاربر از صفحه فرود. امتیاز کیفیت عددی بین 1 تا 10 است و هر چقدر امتیاز کیفیت شما بالاتر باشد بهتر است و باعث بهبود جایگاه تبلیغات و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

 

 

رتبه تبلیغ (Ad position) در گوگل چیست؟

رتبه تبلیغ در گوگل به جایگاه تبلیغ در صفحه نتایج گوگل اطلاق می‌شود. این رتبه بر اساس حداکثر هزینه پیشنهادی برای هر کلیک و امتیاز کیفیت تعیین می‌شود. میانگین رتبه تبلیغات نمایش داده شده شما در گوگل ادوردز به صورت Avg Position نمایش داده می‌شود.

 

گروه تبلیغاتی یا ادگروپ (AdGroup) چیست؟

برای دسته بندی کلمات کلیدی، تبلیغات و صفحات فرود می‌توانید آنها را در کمپین‌ها و ادگروپ‌های متفاوت قرار دهید. در صورتی که کمپین‌های گوگل ادوردز خود را با ساختار قوی ایجاد کنید، احتمال افزایش کوالیتی اسکور کلمات کلیدی شما بیشتر خواهد بود. به یاد داشته باشید که نباید تمامی کلمات کلیدی خودتان را در یک ادگروپ قرار دهید. آنها را با توجه به نوع کلمات کلیدی، دسته‌بندی محصولات یا خدمات و اهدافی که در زمینه تبلیغات دارید در ادگروپ‌های مختلف سازماندهی کنید.

 

 

آرین

آرین هستم عاشق تولید محتوا

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید