کدام بهتر است؟ Go یا Rust؟؟

کدام بهتر است؟ Go یا Rust؟؟

"کدام یک بهتر است ، Rust یا Go؟ برای پروژه بعدی خود کدام زبان را انتخاب کنید و چرا؟ چگونه این دو در زمینه هایی مانند عملکرد ، سادگی ، ایمنی ، ویژگی ها ، مقیاس و همسان سازی مقایسه می شوند؟ چه چیزهایی مشترک هستند و از کجا تفاوت اساسی دارند؟ بیایید در یک مقایسه دوستانه و یکنواخت Rust و Golang آن ها را بررسی کنیم."

تاکنون زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی ارائه شده است، با این حال در این مقاله می خواهیم در مورد دو زبان برنامه نویسی بسیار پرطرفدار صحبت کنیم. اولین زبان مورد نظر ما زبان GO بوده که یک زبان برنامه‌نویسی چند پارادایمی است و توسط گوگل پشتیبانی می شود.

از طرف دیگر می توانیم در مورد زبان دیگری به نام Rust صحبت کنیم که آن نیز یک زبان قدرتمند و چند پارادایمی است. این دو زبان شباهت های بسیاری به یکدیگر دارند و هر دو توسط بسیاری از برنامه نویسان مورد استفاده قرار می گیرند.

 

بیشتربدانید :مزایا و معایب زبان Rust

راست Rust و Go هر دو بسیار جذاب هستند

اولاً ، بسیار مهم است که بگوییم Go و Rust زبانهای برنامه نویسی کاملاً عالی هستند. آنها مدرن ، قدرتمند ، به طور گسترده ای پذیرفته شده اند و عملکردی عالی دارند. شما ممکن است مقالاتی و پست های وبلاگ را بخوانید که هدف شما این است که شما را قانع کند که Go بهتر از Rust است یا بالعکس. اما این واقعاً منطقی نیست. هر زبان برنامه نویسی مجموعه ای از معاملات را نشان می دهد. هر زبان برای چیزهای مختلف بهینه شده است ، بنابراین انتخاب زبان شما باید براساس آنچه برای شما مناسب است و مشکلاتی که می خواهید با آن حل کنید تعیین شود.

اجرایی سریع ، جمع و جور

آنها هر دو زبان کامپایل شده هستند ، به این معنی که برنامه های شما مستقیماً به کد اجرایی ماشین ترجمه می شوند ، بنابراین شما می توانید برنامه خود را به عنوان یک فایل باینری واحد مستقر کنید. برخلاف زبانهای تفسیری مانند پایتون و روبی ، نیازی به توزیع مترجم و بسیاری از کتابخانه ها و وابستگی ها به همراه برنامه خود ندارید ، که یک امتیاز بزرگ است. همین امر باعث می شود که هر دو برنامه Rust و Go در مقایسه با زبانهای تفسیر شده بسیار سریع عمل کنند.

زبانهای عمومی

راست Rust و Go همچنین هر دو زبان برنامه نویسی مقیاس پذیر قدرتمند و مقیاس پذیر هستند که می توانید از آنها برای توسعه انواع نرم افزارهای مدرن ، از برنامه های وب گرفته تا میکرو سرویس های توزیع شده ، یا از میکروکنترلرهای جاسازی شده گرفته تا برنامه های تلفن همراه ، استفاده کنید. هر دو کتابخانه استاندارد عالی و اکوسیستم شخص ثالث پر رونق و همچنین پشتیبانی تجاری عالی و پایگاه کاربری زیادی دارند. هر دوی آنها سالهاست که وجود دارند و برای سالهای آینده نیز مورد استفاده گسترده قرار خواهند گرفت. یادگیری Go یا Rust امروز یک سرمایه گذاری مناسب در وقت و تلاش شما خواهد بود.

بیشتر بدانید :مزایا و معایب زبان Go

عملکرد

ما گفتیم که Go و Rust هر دو برنامه بسیار سریعی را تولید می کنند زیرا بدون اینکه مجبور به استفاده از مترجم یا ماشین مجازی شوند ، در کد ماشین بومی کامپایل می شوند. با این حال ، عملکرد Rust به ویژه برجسته است. این قابل مقایسه با C و C ++ است که اغلب به عنوان بالاترین عملکرد زبان های کامپایل شده در نظر گرفته می شوند ، اما بر خلاف این زبان های قدیمی ، ایمنی حافظه و ایمنی همزمان را بدون هیچ گونه هزینه ای در سرعت اجرا ارائه می دهد.

برای مقایسه ، اگرچه برنامه های Go نیز عملکرد بسیار خوبی دارند ، اما Go در درجه اول به جای سرعت اجرا ، برای سرعت توسعه (از جمله تدوین) طراحی شده است. کامپایلر Go برای تولید کارآمدترین کد ممکن ماشین زمان زیادی را صرف نمی کند. بیشتر به جمع آوری سریع کدها اهمیت می دهد. بنابراین Rust معمولاً Go را در معیارهای زمان اجرا شکست می دهد.

از آنجا که Rust قصد دارد کنترل کامل سخت افزار را به برنامه نویس بدهد ، بنابراین می توان برنامه های Rust را کاملاً به حداکثر عملکرد نظری دستگاه نزدیک کرد. این امر باعث می شود Rust برای مناطقی که سرعت اجرا بر سایر ملاحظات دیگر نظیر برنامه نویسی بازی ، هسته سیستم عامل ، اجزای مرورگر وب و سیستم های کنترل در زمان واقعی می باشد ، به گزینه ای عالی تبدیل شود.

ایمنی

ما قبلاً دیدیم که Go و Rust به روشهای مختلف ، جلوگیری از یک گروه بزرگ از خطاهای رایج برنامه نویسی ، برای مدیریت حافظه را هدف قرار می دهند. اما Rust تلاش زیادی می کند تا اطمینان حاصل شود که شما نمی توانید کاری ناامن انجام دهید یا قصد انجام آن را ندارید.

بسیاری از زبانها ، از جمله Go ، امکاناتی دارند که به برنامه نویسان کمک می کند تا از خطا جلوگیری کنند ، اما Rust این را به سطح جدیدی می رساند ، بنابراین برنامه های نادرست حتی کامپایل نمی شوند.

نتیجه

امیدوارم این مقاله شما را متقاعد کند که Rust و Go هر دو شایسته بررسی جدی شما هستند. در صورت امکان ، شما باید حداقل برخی از سطح تجربه را در هر دو زبان بدست آورید ، زیرا آنها در هر حرفه فنی یا حتی اگر از برنامه نویسی به عنوان یک سرگرمی لذت می برید فوق العاده برای شما مفید خواهند بود. اگر فقط وقت دارید که برای یادگیری یک زبان خوب سرمایه گذاری کنید ، تصمیم نهایی خود را نگیرید تا زمانی که از Go و Rust برای انواع مختلف برنامه های کوچک و بزرگ استفاده کنید.

 

 

منبع

 

آرین

آرین هستم عاشق تولید محتوا

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید