زبان های برنامه نویسی صنعت بازی سازی کدام است؟

زبان های برنامه نویسی صنعت بازی سازی کدام است؟

"هر بازی‌‌ای برای ساخته شدن نیاز به یک برنامه نویس دارد. به طور کلی، برنامه نویس مسئول نوشتن کد‌هایی است که توسط آن بازی اجرا می‌شود..."

هر بازی‌‌ای برای ساخته شدن نیاز به یک برنامه نویس دارد. به طور کلی، برنامه نویس مسئول نوشتن کد‌هایی است که توسط آن بازی اجرا می‌شود. کار‌های روزانه یک برنامه نویس شامل پیاده‌سازی ویژگی‌های گیم‌پلی، رفع ایرادات و باگ‌ها در سیستم‌های موجود و همکاری با طراحان و هنرمندان است. برنامه نویس باید مطمئن شود طراحان و دیگر اعضای توسعه دهنده می‌توانند از ویژگی‌ها و سیستم‌هایی که ساخته، استفاده کنند و این سیستم‌ها جواب‌گوی نیاز‌های آن ها به طور صحیح است.

همکاری با طراحان و هنرمندان یکی از نکات مهم است. برنامه نویس باید بتواند مفاهیم روزانه یا کوتاه مدتی که طراحان به آن می‌پردازند را بفهمد و راه حلی برای پیاده سازی آن ها در نظر بگیرد. وی هم‌چنین باید راه حل‌هایی ارایه دهد که بهینه باشد و از منابع دستگاه مورد نظر هر چقدر که می‌تواند کمتر استفاده کند.

اگر شما هم دوست دارید در آینده وارد صنعت بازی‌سازی و تخصص برنامه نویسی شوید این مطلب می‌تواند مسیر یادگیری‌ای که در چند سال آینده دارید را برایتان روشن کند.

 

زبان انگلیسی مهمترین مهارت برنامه نویسان

بهتر بود قبل از هر چیزی ذکر می‌کردم اگر تا الان زبان انگلیسی را شروع نکرده‌اید همه‌ی کارهایتان را کنار بگذارید و به سراغش بروید. بدون دانستن زبان انگلیسی اگر هم بتوانید مسیرتان را آغاز کنید اما قطعا در ادامه راه و برای پیشرفت بیشتر دچار سختی خواهید شد. مهمترین منابع یادگیری برنامه نویسی به زبان انگلیسی هستند. سایت‌های پرسش و پاسخ به انگلیسی هستند. تجربه‌های توسعه‌دهنده‌های موفق از طریق این زبان منتقل می‌شود. پس حسابی روی انگلیسی سرمایه گذاری کنید.

رایج‌ترین زبان‌ها برنامه‌نویسی کدام هستند؟

زبان برنامه نویسی C++

این زبان محبوب را می‌توان در هر مقاله مرتبط با زبان‌های مناسب بازی‌سازی پیدا کرد و در بسیاری منابع نیز به عنوان زبان پیشروی بازی‌سازی معرفی می‌شود. سی‌پلاس‌پلاس که در ابتدا "سی با کلاس" نامیده می‌شد در واقع نسخه تکامل‌یافته‌ی زبان C است. این زبان از جمله اولین ‌زبان‌های برنامه‌نویسی‌ای بود که از ویژگی "برنامه‌نویسی شئ‌گرا" بهره می‌برد و به همین واسطه، به یکی از کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای بازی‌سازی تبدیل شد.

قابلیت کنترل کردن مولفه‌های سطح پایین باعث سرعت کارایی بسیار بالای برنامه‌هایی شده است که توسط سی‌پلاس‌پلاس توسعه یافته‌اند، ویژگی‌ای که در ساخت بازی اهمیت بسیاری دارد. این ویژگی همچنین باعث می‌شود بازی‌ساز کنترل بیشتری نسبت به نحوه اجرا و عمل‌کرد بازی داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های سی‌پلاس‌پلاس که در ساخت بازی بسیار کاربردی است قابلیت مدیریت حافظه است که البته موجب دشواری یادگیری این زبان نیز می‌شود. سی‌پلاس‌پلاس را می‌توان پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی در جهان امروز دانست. بسیاری از بازی‌های بزرگ حداقل در برخی بخش‌ها از آن بهره برده‌اند و موتور‌های اصلی بازی‌سازی نیز با آن هماهنگی بسیار بالایی دارند، برای مثال موتور انقلابی Unreal براساس سی‌پلاس‌پلاس توسعه داده شده.

با وجود این، می‌توان گفت یادگیری این زبان نسبت به دیگر زبان‌های ذکر شده در این لیست دشوارتر است و می‌تواند برای تازه‌کار‌ها طاقت‌فرسا باشد، البته به لطف وب‌سایت‌های اختصاصی و انجمن‌های بسیاری که برای این زبان وجود دارد، می‌توان از شدت این دشواری کمی کاست.

از جمله‌ بازی‌هایی که توسط سی‌پلاس‌پلاس کدنویسی شده‌اند:

Wolfenstein2: The New Colossus _ Kingdom Come: Deliverance _ Gears 5 _ Doom Eternal

 

زبان برنامه نویسی C#

سی‌شارپ یک زبان چندکاره بسیار محبوب است که در سال 2000 توسط شرکت مایکروسافت خلق شد. با وجود محبوبیت بالای دو زبان جاوا و سی‌پلاس‌پلاس، قصد این شرکت تولید زبانی بود که بهترین ویژگی‌های هر یک از زبان‌های مذکور را دارا بوده و علاوه بر سادگی در برخی موارد کاربرد بیشتری داشته باشد. در جهان بازی‌سازی نیز سی‌شارپ به دلیل کارایی بالا، سادگی نسبی آن (در مقایسه با زبانی مثل سی‌پلاس‌پلاس) و امکان به‌ کارگیری آن در تقریبا هر سبک بازی، محبوبیت بالایی به دست آورده است.

می‌توان گفت تقریبا تمام برنامه‌نویس‌های بازی‌های ویدئویی با این زبان آشنایی دارند، چرا که به دلیل گستره وسیع کاربرد‌های آن، فارق از زبان اصلی‌ای که برای ساخت یک بازی استفاده می‌شود، ممکن است هر ازگاهی نیازمند سی‌شارپ بشوید.

موتور محبوب یونیتی نیز با این زبان هماهنگی کامل دارد، مسئله‌ای که به اهمیت یادگیری این زبان می‌افزاید. سی‌شارپ از ویژگی سازمان‌دهی خودکار حافظه بهره می‌برد، چیزی که با ساده ساختن پروسه کدنویسی باعث می‌شود افرادی که آشنایی چندانی با برنامه‌نویسی ندارند بتوانند بدون نیاز به دقیق شدن بر ساختار کدها حواس خود را بیشتر متوجه پروسه ساخت بازی بکنند.

با این‌حال باید اشاره کرد که این زبان در مقایسه با سی‌پلاس‌پلاس، کارایی کم‌تری داشته و عموما از آن برای پروژه‌های بزرگی همچون عناوین بلاک‌باستر استفاده نمی‌شود و به همین دلیل، استفاده از آن بیشتر محدود می‌شود به استودیو‌های مستقل و کم جمعیت.

از جمله‌ بازی‌هایی که توسط سی‌شارپ کدنویسی شده‌اند:

Stardew Valley _ Cuphead _ Hearthstone _ Osiris: New Dawn

 

زبان برنامه نویسی JavaScript

از جاوااسکریپت به عنوان یکی از ستون‌های اصلی وب یاد می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی که در سال 1995 توسعه داده شد در اصل برای گسترش کارایی ECMAScript در زمینه‌های مربوط به وب و مرورگرهای مخصوص وب خلق شده بود و امروزه اصلی‌ترین زبانی است که برای ایجاد تعامل‌پذیری در وب استفاده می‌شود.  پس از ظهور HTML5، جاوااسکریپت به زیرساخت اصلی بازی‌های تبدیل شده است که از HTML5 استفاده می‌کنند.

این زبان از هر دو سیستم شئ‌گرا و رویداد محور پشتیبانی می‌کند، مسئله‌ای که باعث شده به انتخابی مناسب برای بسط دادن تعامل‌پذیری بازی‌ها تبدیل شود. گفتنی است که به دلیل منبع‌محور نبودن جاوااسکریپت، در صورتی که از کامپیوتر قدرتمندی برای ساخت بازی استفاده نمی‌کنید استفاده از این زبان بهترین گزینه است.

با این‌حال باید اشاره کرد که از جاوااسکریپت برای ساخت‌ بازی‌های بزرگ استفاده نمی‌شود و بیشتر عناوین توسعه داده شده توسط آن، عناوین ساده و وب‌محور هستند. با این‌حال این زبان یکی از بهترین زبان‌هایی است که می‌توان برای ساخت بازی‌های آنلاین تعامل‌محور و همچنین عناوینی که از گیم‌پلی و ساختار ساده‌ای برخورداند استفاده کرد.

از جمله‌ بازی‌هایی که توسط جاوااسکریپت کدنویسی شده‌اند:

Doddlejump _ Gods will be Watching _ CrossCode _ Miner Dash

 

زبان برنامه نویسی Java

زبان‌برنامه‌نویسی جاوا در سال 1995 ساخته شد و هدف اصلی از ساخت آن ارائه زبانی بود که تا حد ممکن هیچ وابستگی به ساختار‌های خارجی نداشته باشد، ویژگی‌ای که تا امروز هم همراه آن مانده و باعث شده که به یکی از رایج‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در عرصه‌های مختلف تبدیل شود. از ماشین ظرفشویی گرفته تا برنامه‌های کامپیوتری، همه را می‌توان با جاوا کدنویسی کرد. این مسئله باعث شده که جاوا به یکی از اصلی‌ترین‌ زبان‌های مورد استفاده در ساخت برنامه‌ها تبدیل شود.

ساختار و کارکرد این زبان بسیار مشابه به زبان سی‌شارپ است، به‌ همین دلیل عده بسیاری این دو زبان را هم‌زمان یاد می‌گیرند. با این وجود، باید اشاره کرد که کاربرد جاوا در بازی‌سازی محدود است، برای مثال اکثر کنسول‌های مدرن از این زبان پشتیبانی نمی‌کنند و با وجود این‌که بازی‌های موفق بسیاری با آن ساخته شده‌اند، بیشتر بازی‌ساز‌های امروزی آن را زبانی استاندارد برای بازی‌سازی نمی‌دانند و همچنین پشتیبانی موتور‌های بازی‌سازی از آن نیز محدود است.

اما از‌ آن‌جایی که زبان سازنده سیستم‌عامل اندروید  به حساب می‌آید، هنوز هم بسیاری از بازی‌های اندروید به وسیله آن کدنویسی می‌شوند و در کنار جاوااسکریپت، می‌توان آن را بهترین زبان برای توسعه بازی‌ها بر روی اندروید به حساب آورد.

از جمله‌ بازی‌هایی که توسط جاوا کدنویسی شده‌اند:

Minecraft _ Runescape _ FIFA 11 _ God of War: Betrayal

 

برای یادگیری بازی‌سازی بهترین کار این است که مقدار زیادی بازی بسازید. می‌توانید با ساخت بازی‌های ساده‌ای مثل Pong و Flappy Bird شروع کنید و به مرور آن ها را پیچیده‌تر کنید. هم‌چنین لازم نیست از ابتدا بازی‌های خلاقانه بسازید. کپی کردن دیگر بازی‌ها اگر به منظور یادگیری باشد ایرادی ندارد. در این صورت دیگر درگیر طراحی بازی و گرافیک و صداگذاری آن نخواهید شد. البته فراموش نکنید که صنعت بازی یک صنعت خلاقانه است.

 

 

 

آرین

آرین هستم عاشق تولید محتوا

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید