تفاوت React native با React js در چیست؟

تفاوت React native با React js در چیست؟

"تو این مقاله قصد داریم به تفاوت های React Native و React js بپردازیم و آن ها رو با شما به اشتراک بگذاریم."

ریکت نیتیو یا React Native چیست؟

در سال 2015 شرکت فیسبوک ریکت نیتیو رو معرفی کرد.

ویژگی جالبی که ریکت نیتیو داره این هست که توسعه دهنده ها میتونن با استفاده از کد های جاوا اسکریپت برای هر دو پلتفرم android , ios با استفاده از همین فریمورک اپلیکیشن نیتیو بسازن.

مزیت این کار این هست که فقط از یک زبان برنامه نویسی استفاده میکنن و نیازی به یادگیری سوئیفت و ios برای دریافت دو خروجی نیازی ندارند.

ریکت جی اس یا React js چیست؟

ریکت جی اس یک کتابخانه متن باز جاوا اسکریپتی می باشد که برای پیاده سازی اپلیکیشن های تحت وب بکار می رود. این کتابخانه مسئول بخش نما (view) اپلیکیشن است. به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که توسط بخش های کوچکی بنام کامپوننت یک UI پیچیده را پیاده سازی کنند.
ریکت از دو بخش کلی ساخته شده است: اولین بخش کامپوننت ها می باشد که شامل کدهای HTML است که در رابط کاربری یا User-Interface به نمایش در خواهند آمد. دومین بخش نیز داکیومنت html ای است که تمام کامپوننت ها درون آن رندر می شوند.
شرکت فیسبوک کتابخانه ReactJS را در سال 2011 میلادی برای اولین بار معرفی کرد و در بخش NewsFeed یا خوراک خبری سایت فیسبوک مورد استفاده قرار داد. اما در سال 2013 میلادی ریکت جی اس بصورت عمومی ارائه شد.

مزایای ریکت نیتیو:

بهره بردن از React-Native برای تولید اپ موبایل مزایای زیادی دارد. در لیست زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

  • قابل استفاده در تمام پلتفرم ها:
    عبارت “یکبار یاد بگیر و همه جا استفاده کن” برای ریکت نیتیو صدق میکند. یعنی می توان توسط ریکت نیتیو اپلیکیشن هایی تولید کرد که در دو پلتفرم موبایلی معروف و محبوب (android-ios) بخوبی کار کند.

     
  • کارایی کلاس:
    کدی که در ریکت نیتیو نوشته می شود به کد نیتیو کامپایل می شود که این امکان را فراهم می کند که در هر دو سیستم عامل اندروید و Ios به یک نحو کار کند.

     
  • جاوا اسکریپت:
    می توان از دانش جاوا اسکریپتی برای تولید اپلیکیشن های نیتیو موبایل استفاه کرد.

     
  • انجمن:
    انجمن وسیع ReactJS و React Native به برنامه نویسان ریکت کمک می کند تا پاسخ تمام سوالات خود را پیدا کنند.

     
  • ریلود لحظه ای:
    هر تغییری که در کدنویسی اپ موبایل ایجاد کنید بلافاصله در خروجی مشاهده خواهید کرد. بدون اینکه نیاز به رفرش باشد.

     
  • بهبود طی زمان:
    برخی از ویژگی ها و امکانات جدید دستگاه های موبایل اندروید و آی-او-اس هنوز توسط برخی از اپ ها پشتیبانی نمی شوند. تیم توسعه ریکت نیتیو بطور مداوم در حال آپدیت و بهینه کردن کتابخانه ریکت هستند.

 

مزایای ریکت جی اس:

بهره بردن از React Js برای تولید اپ موبایل مزایای زیادی داره. تو موارد پایین بررسیشون میکنیم:

  • اسون بودن یادگیری و استفاده:
    اولین مزیت از مزیته های React Js آسان بودن آن نسبت به سایر کتابخانه هاست.کتابخونه ریکت به نسبت سایر فریم ورک های رقیب مثل انگولار یادگیری آسون تر و سریع تری داره.هر توسعه دهنده ای که با جاوااسکریپت اشنا باشه و وارد دنیای ریکت بشه می توانه به راحتی اون رو یاد بگیره و اپلیکیشن مورد نظر خودش رو تولید کنه.

     
  • آسون بودن ایجاد اپلیکیشن های دینامیک:
    قبل تر ها ایجاد اپلیکیشن های تحت وب که در اون ها از HTML استفاده شده باشه کدنویسی پیچیده ای نیاز داشت.اما به لطف React JS این امکان وجود داره که وب اپلیکیشن های پیشرفته رو به راحتی تولید کنیم.

     
  • کامپوننت های قابل استفاده مجدد:
    ریکت جی اس یا React Js از چندین کامپوننت ساخته شده  که هر کدوم از اون ها کدنویسی و منطق بیزینس مختص خودشون  رو دارن.این کامپوننت ها می تونن در هر جای اپلیکیشن که به اون ها نیاز دارین مورد استفاده مجدد قرار بگیرن.

     
  • بهبود کارایی react js :
    ریکت جی اس بدلیل استفاده از Virtual DOM باعث افزایش کارایی می شه.ویرچوال دام ریکت بطور کامل در حافظه یا مموری قرار داره و معرف DOM مرورگر وب هست.بنابراین وقتی ما یک کاپوننت ریکتی تعریف می کنیم ، اون رو مستقیما در داخل DOM نمی نویسیم.در واقع کامپوننت هایی که ایجاد می کنیم بطور ویرچوال تعریف می شون و ریکت اون ها رو به دام تبدیل می کنه.که منجر به بهبود کارایی و سرعت اپلیکیشن می شه.

     
  • پشتیبانی از ابزارهای کاربردی:
    ریکت جی اس از ابزارهایی پشتیبانی می کنه که به برنامه نویسا امکان کدنویسی ساده تر و قابل فهم تر رو میده.توسط این ابزارها همچنین می تونیم یه کامپوننت مشخص رو مورد بررسی و آنالیز قرار بدیم.

     
  • سئو فرندلی:
    فریم ورک های رایج جاوا اسکریپتی معمولا از لحاظ سئو مشکل دارن. ریکت جی اس تونسته به این مشکل غلبه کنه و به توسعه دهنده ها کمک می کنه تا وب اپلیکیشن اون ها در نتایج موتورهای جستجو هم نمایش پیدا کنن.به این دلیل که اپلیکیشن های ریکتی می تونن سمت سرور اجرا بشن و ویرچوال دام رندر شده و به مرورگر برمیگرده.

     
  • تست کدها:
    تست اپلیکیشن های ریکت ساده ست. در واقع دولوپرها می تونن به راحتی وب اپلیکیشن react خودشون رو خطایابی (debug) کنند.

 

اما ریکت نیتو و ریکت جی اس چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

در این بخش 5 تفاوت React Native و React js را بررسی می کنیم.

  • ریکت در سال 2013 میلادی عرضه شد. ریکت نیتیو در سال2015 میلادی عرضه شد.
     
  • ریکت امنیت بالایی را فراهم می کند. ریکت نیتیو در مقایسه با ریکت جی اس امنیت پایین تری دارد.
     
  • ریکت از کتابخونه جاوااسکریپت برای انیمیشن CSS استفاده می کنه اما ریکت نیتیو کتابخانه پیش فرض انیمیشن خودش روداره.
     
  • ریکت می تواند بر روی تمام پلتفرم ها اجرا شود. ریکت نیتیو بر روی تمام پلتفرم ها قابل اجرا نمی باشد.
     
  • خب تفاوت اصلیی که وجود داره این هست که ریکت جی اس برای حوضه ی وب هست که سمت فرانت اند وب سایت مورد استفاده قرار میگیره و ریکت نیتیو در حوضه ی ساخت اپلیکیشن استفاده میشه.

 

آرین

آرین هستم عاشق تولید محتوا

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید