ایندکس شدن سایت در گوگل چیست؟

ایندکس شدن سایت در گوگل چیست؟

"امروزه یکی از موضوعاتی که برای وب مسترها و صاحبان سایت ها اهمیت بسیاری پیدا کرده است، موضوع ایندکس شدن سایت در گوگل می باشد. اما برای اینکه بفهمیم که چرا این موضوع اینقدر اهمیت پیدا کرده است و اینکه چرا گوگل باید سایت ما را ایندکس کند، ابتدا باید مفهوم ایندکس شدن سایت در گوگل را درک کنیم."

این نوشتار ضمن شرح مفهوم ایندکس شدن در گوگل، مطالب مرتبط با آن مانند نحوه قرارگیری سایت در ایندکس گوگل، روش‌های سرعت بخشیدن به ایندکس گوگل، تعداد صفحات ایندکس شده در تارنما و… را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

ایندکس شدن چیست؟

کلمه ایندکس (Index) به معنی اطلاعات ثبت شده و فهرست شده است. هنگامی که صفحه ای در گوگل ایندکس می‌شود، یعنی این صفحه سایت به ثبت رسیده و با جست‌وجو، پیدا می‌شود. به عبارت ساده تر، قرار گرفتن وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو را ایندکس شدن می نامند.

Index صفحه سایت در گوگل، ‌بطور کلی به این معنی است که گوگل سایت و صفحات شما را می‌بیند و در یک دیتابیس بزرگ آن ها را ذخیره می‌کند. زمانی که شما مطلبی را در گوگل جستجو می‌کنید، از گوگل درخواست می‌کنید تمامی ‌صفحات ایندکس شده را به شما نشان دهد. به دلیل اینکه برای این درخواست، ممکن است میلیون‌ها محتوا مرتبط با مطلب درخواستی شما وجود داشته باشد. لذا الگوریتم رتبه‌بندی گوگل تمامی ‌تلاش خود را می‌کند تا صفحات را مرتب کند، به نحوی که شما بهترین و مرتبط ترین مطلب را در ابتدا مشاهده کنید.

ایندکس شدن، دومین مرحله از پروسه رتبه بندی صفحات سایت های مختلف توسط گوگل می باشد. ربات گوگل ابتدا سایت ها را کراول  سپس آن ها را ایندکس می کند و در نهایت رنک مناسبی برای هر کدام از آن ها در نظر می گیرد.

بیشتر ترافیک دریافتی توسط یک وب سایت از صفحات نتایج موتورهای جستجو، به ویژه گوگل به دست می آید. گوگل به تنهایی حدود 90 درصد از کل جستجوهای کاربران را در بر می گیرد.

 

نحوه کار موتورهای جستجو

پس از اینکه با مفهوم ایندکس شدن چیست آشنا شدید، باید بدانید که موتورهای جستجو چگونه عمل می کنند. برای کشف، دسته‌بندی و رتبه‌بندی میلیون‌ها وبسایتی که در فضای اینترنت وجود دارند، موتورهای جستجو باید ابتدا بطور دقیق بفهمند چه نوع اطلاعاتی در دسترس است و در گام بعدی، آن اطلاعات را بطور منطقی به کاربران ارائه دهند. این فرآیند ازطریق 3 اقدام بنیادی انجام می‌پذیرد:

Crawling (خزیدن): خزش در سایت ها برای پیدا کردن محتوا، و به هر لینک، URL  و کدی که برسند آن را بررسی می‌کنند.

Indexing  (فهرست کردن): در این قسمت موتورهای جستجو هر محتوایی را که در پروسه crawling پیدا کرده اند را ذخیره و سازماندهی می کنند. هر صفحه ای که ایندکس می شود آماده نمایش به عنوان سوالات مربوطه کاربران در موتورهای جستجو است.

 

اهمیت ایندکس شدن سایت در گوگل چیست

تا زمانی که برای صفحات جدید سایت شما فرایند ایندکس شدن صورت نگرفته باشد، از نظر گوگل این صفحات وجود ندارند چون گوگل از وجود آن‌ها آگاه نیست. تا وقتی هم که از نظر گوگل وجود نداشته یاشید، سایت و مطلب شما به مخاطبان نمایش داده نمی شود. بنابراین، مخاطب کمتری به صورت طبیعی و از طریق موتورهای جستجو به سایت شما وارد می شود.

ایندکس کردن سایت کاربران بیشتری را به صورت آنلاین جذب می کند؛ توجه افراد را به کسب و کار شما ترغیب می کند و در نهایت آنچه را که می خواهید ارائه کنید به کاربران نشان می دهد. شما در این زمینه باید بهترین محتواها را تولید کنید.

اگر می خواهید کاربران بیشتری درباره وب سایت شما اطلاع داشته باشند، باید به موتورهای جستجو اجازه بدهید که به وب سایت شما دسترسی داشته باشند. این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خیلی از افراد به اشتباه تصور می کنند که بالافاصله بعد از انتشار پستشان، باید پست مورد نظر باید در نتایج جستجو نشان داده شود؛ اینکه یک وب سایت در رنک های برتر نتایج جستجو قرار دارد، یک پروسه طولانی و کاملی را طی کرده است

 

چگونه سرعت ایندکس شدن صفحات را می‌توانید افزایش دهید؟

 

روش‌هایی که به ایندکس شدن صفحات در گوگل کمک می‌کند.

ایجاد نقشه سایت

نقشه سایت فایلی XML است که بر روی سرور قرار می‌گیرد و تمامی صفحات سایت را در خود دارد. این نقشه وب سایت همچنین به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که چه زمانی صفحات جدید ایجاد شده و همچنین هر چند وقت یکبار صفحات را برای بررسی تغییرات بخزد و آن را آپدیت کند.

معرفی نقشه سایت به سرچ کنسول

سرچ کنسول ابزاری است که در آن می‌توانید نقشه سایت را در آن معرفی و ثبت نمایید. برای ثبت نقشه سایت در گوگل باید ابتدا لینک خود را به سایت اضافه کرده و سپس به بخش Optimization و Sitemap بروید و لینک سایت را در این قسمت قرار دهید.

نصب کردن گوگل آنالیتیکس

توسط گوگل آنالیتیکس می‌توانید موارد مختلفی مانند تعداد بازدید، زمان بازدید هر کاربر و غیره را به دست آورید، همچنین این ابزار اطلاعات مفیدی را درباره ایندکس شدن یا نشدن صفحات در اختیار افراد قرار می‌دهد.

ثبت آدرس سایت

لینک سایت را می‌توانید در سرچ کنسول سایت خود ثبت کنید. البته این روش از اهمیت زیادی برخوردار نیست اما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

ساخت پروفایل در شبکه های اجتماعی

لینک‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی وارد سایت می‌شوند، از دید گوگل، اهمیت بالایی دارد. داشتن یک پروفایل برای کسب و کار در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و غیره می‌تواند به ایندکس شدن سریع کمک کند.

اشتراک گذاشتن مطالب

اشتراگ گذاری مطالب و محتواهای سایت می‌تواند سرعت ایندکس محتوا در گوگل را افزایش دهد. برای اینکه محتوای شما اشتراک گذاری شود باید محتوایتان ارزش اشتراک گذاری را داشته باشد.

تولید محتوا

تولید محتوا اگر با کیفیت، جدید و مبتنی بر سئو باشد که می‌تواند در این راستا به بهبود رتبه سایت در گوگل کمک کند و تعداد کاربران بیشتری را جذب سایت کند.

بروزرسانی منظم وب سایت

یکی از نکات مهم در ایندکس صفحات این است که به طور منظم آن محتواهای خود را به روز کنید.

درج لینک وب سایت در سایت های دیگر

قرار دادن لینک وب سایت در سایت های پربیننده و پربازدید موجب بالا رفتن بازدید وب سایت شما خواهد شد.

تغییر ندادن آدرس

تا جایی که امکان دارد نباید آدرس صفحات، دامنه و سرورهای خود را تغییر دهید.

همانطور که در این مقاله مطرح کردیم، زمانی که گوگل محتوای یک صفحه از سایت شما را در پایگاه داده‌های خود ذخیره کند، فرآیند ایندکس شدن در گوگل رخ داده است. ما در این نوشتار تلاش کردیم تا در مورد نحوه کار گوگل و فرایند ایندکس شدن سایت در گوگل صحبت کنیم، همچنین اهمیت ایندکس شدن و راهکارهای افزایش سرعت آن را مورد بررسی قرار دهیم.

آرین

آرین هستم عاشق تولید محتوا

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید