اکمااسکریپت چیست؟

اکمااسکریپت چیست؟

"اگه برنامه‌نویس جاوااسکریپت باشین، احتمالاً واژه‌های ES5، ES6 و یا اکمااسکریپت به گوشتون خورده. اینکه این واژه‌ها چی هستن و چه ارتباطی با خود جاوااسکریپت دارن رو امروز بررسی می‌کنیم."

اکما اسکریپت در واقع نوعی جاوا اسکریپت استاندارد شده است که با مرورگرهای اینترنتی سازگاری کامل دارد. اگر شما توسعه دهنده سمت کاربری وب یا همان توسعه دهنده front-end هستید، برای داینامیک کردن صفحات وب، احتمالا به جاوا اسکریپت نیاز خواهید داشت، ولی جاوا اسکریپت به تنهایی فاقد استاندارد لازم برای سازگاری با مرورگرها است. بنابراین شما برای استفاده از جاوا اسکریپت در طراحی سایت نیاز به یک مکمل دارید، اینجا است که پای اکما اسکریپت به میان می‌آید. در واقع اکما اسکریپت نسخه استاندارد شده جاوا اسکریپت برای سازگاری این زبان با انواع مختلف مرورگرها است.

برای این که با کاربرد ES (ECMASCRIPT) بیشتر آشنا شوید، بد نیست تاریخچه کوتاهی از جاوا اسکریپت و پیدایش اکما اسکریپت برای سازگاری با مرورگرها را با هم بررسی کنیم.

 

تاریخچه

در اواسط سال ۱۹۹۷ ، مایکروسافت و Netscape در همکاری با انجمن اروپایی سازندگان کامپیوتر یا European Computer Manufacturers Association نسخه از استانداردی را منتشر کردند که ECMAScript، یا به شکل رسمی تر ۲۶۲-ECMA نامیده می شد. از آن زمان تاکنون، تمام مرورگرهای مایکروسافت نسخه هایی از این استاندارد ECMAScript را پیاده سازی کرده اند. دیگر مرورگرهای مشهور، مانند فایرفاکس، اپرا و سافاری نیز پیاده سازی هایی از این استاندارد را ارائه کرده اند.

نسخه ۳ این استاندارد در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. خبر خوب اینکه اینترنت اکسپلورر ۴ و نت اسکیپ ۴٫۵، این نسخه را پشتیبانی می کنند و همچنین از آن زمان همه مرورگرهای بزرگ این نسخه از جاوا اسکریپت که شکل رسمی آن استاندارد ۲۶۲-ECMA است را پشتیبانی کرده اند.

خبر بد اینکه هر مرورگر، این استاندارد را با اندکی تفاوت نسبت به بقیه پیاده سازی می کند. در نتیجه بایگانی بین مرورگرها همچنان دغدغه توسعه دهندگان جاوا اسکریپت محسوب می شود.

نسخه ۵ از ECMAScript، موسوم به ۲۶۲-ECMA نسخه ۵ ، در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی انتشار یافت. از نسخه ۴ این استاندارد به دلایل مختلفی، از جمله جلوگیری از آشفتگی در طرح های پیشنهادی، صرف نظر شد. با گذشت زمان ، نسخه ۵ از ۲۶۲-ECMA روزبه روز با استقبال بیشتری مواجه می شود.

ECMAScript 6 نسخه جدیدتری از استاندارد ۲۶۲-ECMA به حساب می آید. این نسخه که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد قابلیت های بسیاری دارد که به قدرتمند سازی و استاندارد تر شدن زبان جاوا اسکریپت کمک بفراوانی کرده است. بسیار از قابلیت ها و کمبودهایی که برنامه نویسان را در هنگام استفاده از جاوا اسکریپت بسیار آزرده خاطر می کرد ، عدم قابلیت استفاده از جاوا اسکریپت در کدنویسی سمت سرور بود. این قابلیت در ECMAScript نسخه ۶ اضافه شده است. از دیگر قابلیت های جدیدی که در ECMAScript 6 وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تعریف Const ها و تعریف محدوده متغیر ها

  • شی گرایی استاندارد و قدرمند با Class ها

  • Template String ها

  • ماژولار کردن و مدیریت بهتر فایل ها و Library با Module ها

  • Promise ها

  • نوع جدید تعریف توابع به صورت Arrow Functions

  • امکانات بیشتر برای استفاده از آرگومان های تابع توسط (Default + Rest + Spread)

  • متد های جدیدتر و کارا تر برای آرایه ها – رشته ها – اعداد – محاسبات و اشیا

  • بهبود کارکردن با Unicode ها و زبان های Middle East

  • و بسیار دیگر از امکانات ریز و درشت

جدید ترین نسخه ECMAScript یعنی نسخه ۷ ، در مقایسه با نسخه سال قبل آن، ویژگی های کمتری دارد.

 

اکما چیه؟

Ecma International یک سازمان سوئیسی هست که کار اون تعریف کردن استانداردهای بین‌المللی هست. سازندگان جاوااسکریپت این زبان رو برای استانداردسازی به این سازمان ارائه دادن و این سازمان، اسم این استاندارد رو ECMA-262 گذاشت که ما با نام مستعار ECMAScript می‌شناسیم.

 

به صورت کلی اکما اسکریپت می‌تواند به افرادی که در زمینه طراحی سایت فعال هستند کمک بسیاری کند. بنابراین اگر دوست دارید در این زمینه فعال باشید، حداقل سعی کنید با جنبه‌های مختلف این زبان آشنا شوید و از آن در پروژه های خود کمک بگیرید.

آرین

آرین هستم عاشق تولید محتوا

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید