آیا پایان PHP نزدیک است؟

آیا پایان PHP نزدیک است؟

"یکی از موضوعات داغ مربوط به حوزه برنامه نویسی در سال‌های اخیر این بوده که آیا PHP موقعیت کنونی خود را از دست می‌دهد یا حتی به پایان می‌رسد."
برای اینکه عادلانه صحبت کرده باشیم باید بگوییم که این عدد در حال کاهش است. در نوامبر 2017 W3Techs اعلام کرد که پی‌اچ‌پی زبان برنامه‌نویسی سمت سرور 80.1 درصد از وبسایت‌ها است. این عدد در ژوئن 2018 به 79.6 درصد رسید و حالا در زمان انتشار این پست در نوامبر 2018 به 78.9 درصد رسیده است.
با این حال باید این آمار را با کمی شک بررسی کنید. برخی از این ابزارهای آمارگیری فقط بر اساس هدر X-Powered-By آمارگیری می‌کنند. برخی از خدمات‌دهندگان میزبانی از جمله کینستا این هدرها را به دلیل مسائل امنیتی حذف می‌کنند. بنابراین تعداد سایت‌هایی که از پی‌اچ‌پی استفاده می‌کنند می‌تواند در واقع بیشتر از این‌ها باشد.
اما تا زمانی که این عدد بیش از 75 درصد است سخت است که بگوییم پی‌اچ‌پی منسوخ شده است.
اگر درباره‌اش فکر کنید این اعداد آنقدرها هم غافل‌گیرکننده نیستند. اول از همه اینکه وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا است و از پی‌اچ‌پی استفاده می‌کند. با توجه به این نکته که 32 درصد از کل وبسایت‌های اینترنتی از وردپرس استفاده می‌کنند فقط به همین دلیل بسیاری از وبسایت‌ها در دسته‌ی استفاده‌کنندگان از پی‌اچ‌پی قرار می‌گیرند.
اما موضوع فقط وردپرس نیست. سایت‌های بزرگ و کوچک متعدد دیگری نیز با استفاده از پی‌اچ‌پی ایجاد شده‌اند. برای مثال مدیاویکی، نرم‌افزار قدرت دهنده به ویکیپدیا، از پی‌اچ‌پی استفاده می‌کند. و بله، هم دروپال و هم جوملا از پی‌اچ‌پی استفاده می‌کنند.

 

پی‌اچ‌پی سریع‌تر و بهتر از هر زمان دیگری است.
در آخرین نسخه‌های پی‌اچ‌پی این زبان برنامه‌نویسی سریع‌تر از هر زمان دیگری عمل می‌کند. پنچ‌مارک اخیر ما در رابطه با پی‌اچ‌پی نشان‌دهنده‌ی افزایش عملکرد چشمگیر پی‌اچ‌پی 7 در مقایسه با پی‌اچ‌پی 5.6 است.
در آزمایش‌های ما که با استفاده از وردپرس و پلاگین‌های محبوب تجارت الکترونیکی از جمله ووکامرس و ایزی دیجیتال دانلودز انجام شد، پی‌اچ‌پی 7.2 قادر به پاسخ‌گویی به درخواست‌های دو تا سه برابر بیشتری نسبت به پی‌اچ‌پی 5.6 بود.
 
 
 
پنچ‌مارک‌های پی‌اچ‌پی وردپرس
 
بهتر از این هم اینکه پی‌اچ‌پی 7 در بین زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر محبوب‌تر است.
علاوه بر این‌ها پی‌اچ‌پی 7 بهبودهای جدیدی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که شامل موارد زیر است:
  • عملگر مقایسه‌ی ترکیبی
  • عملگر انعقاد تهی
  • تایپ هینتینگ جدید
  • کلاس‌های ناشناس
  • تایپ‌های تهی‌شونده
  • بازگشتی‌های خالی و آرایه‌ای
  • مدیریت و گرفتن  چندین باره‌ی استثنائات
  • کلیدهای قابل استفاده از فهرست‌ها
  • کامای انتهایی
  • آفست‌های استرینگ منفی بیشتر
  • عملگرهای عددی و اعداد ناقص
  • سرور پوش HTTP/2
البته که فقط در صورت استفاده از آخرین نسخه‌ی پی‌اچ‌پی شاهد این بهبودها خواهید بود. متأسفانه در بسیاری از مواقع آخرین نسخه از پی‌اچ‌پی در حال استفاده نیست. طبق اعلام WordPress.org تقریباً 82.6 درصد وبسایت‌های وردپرس از پی‌اچ‌پی 7.0 یا نسخه‌های قدیمی‌تر استفاده کرده و 36.9 درصدشان از پی‌اچ‌پی 5.6 استفاده می‌کنند.
 
 
 
نسخه‌ی پی‌اچ‌پی مورد استفاده در سایت‌ها
 
نسخه‌های پی‌اچ‌پی 7 و نسخه‌های قدیمی‌تر به طور فعالانه مورد پشتیبانی قرار نمی‌گیرند و حمایت امنیتی از آن‌ها با پایان سال 2018 تمام می‌شود. این حقیقت که بسیاری از وبسایت‌ها در حال استفاده از نسخه‌ای از پی‌اچ‌پی هستند که به طور رسمی به پایان عمر خود رسیده است باعث لطمه دیدن اعتبار پی‌اچ‌پی در چشم توسعه‌دهندگان می‌شود.

 

پیدا کردن توسعه‌دهندگان پی‌اچ‌پی «PHP» آسان است
به دلیل محبوبیت پی‌اچ‌پی «PHP»، پیدا کردن توسعه‌دهندگان پی‌اچ‌پی آسان است و نه تنها می‌توانید توسعه‌دهندگان پی‌اچ‌پی را به سادگی پیدا کنید، بلکه می‌توانید توسعه‌دهندگان باتجربه‌ی پی‌اچ‌پی را در تیم خود داشته باشید.
مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان پی‌اچ‌پی حالشان خوب است، همانطور که می‌توانیم در توییت برندون سوج این قضیه را مشاهده کنیم:
 
 
 
اگر پی‌اچ‌پی منسوخ شده است احتمالاً یادشان رفته که به حساب بانکی من این را بگویند.
 
برای فریم‌ورک‌های جدیدتر سخت‌تر است که توسعه‌دهنده پیدا کنید، مخصوصاً توسعه‌دهندگانی که تجربه داشته باشند. مهم‌تر از آن، گاهی اوقات داشتن تجربه بدون حضور یک ماشین زمان ممکن نیست. برای اینکه به جنبه‌ی طنز این قضیه پی ببرید بگذارید یک پست از ردیت را بررسی کنیم که در آن یک کارفرما در سال 2017 به دنبال یک توسعه‌دهنده‌ی ری‌اکت است که 5 سال تجربه داشته باشد، در سال 2017 ری‌اکت تنها به مدت 4 سال بود در فضای وب حضور داشت.

 

نیازی نیست پی‌ اچ‌ پی «PHP» را دوست داشته باشید اما بدانید که نمرده است
ممکن است پی‌ اچ‌ پی را دوست نداشته باشید و حتی ما که از سیستم مدیریت‌محتوای وردپرس استفاده می‌کنیم، دروغ گفته‌ایم که اگر بگوییم تمام توسعه‌دهندگان‌ عاشق پی‌ اچ‌ پی هستند. اما دوباره می‌گوییم که عدم علاقه به پی‌اچ‌پی به معنای مرگ آن یا حتی در حال مرگ بودن آن نیست.
دوست نداشتن پی‌اچ‌پی به این معنی نیست که پی‌اچ‌پی مرده است. پي‌ اچ‌ پی «PHP» هنوز هم توسط 78 درصد وبسایت‌هایی که از زبان برنامه‌نویسی سمت سرور استفاده می‌کنند استفاده می‌شود.
بی‌یارنه استراس‌تروپ، سازنده‌ی سی‌پلاس‌پلاس نقل قول به جایی در این زمینه دارد:
دو نوع زبان برنامه‌نویسی داریم: آن زبان‌هایی که افراد درباره‌ي آن‌ها گله می‌کنند و آن زبان‌هایی که هیچکس از آن‌ها استفاده نمی‌کند.
بله، بر اساس داده‌های W3Techs استفاده از پی‌ اچ‌پی در حال نزول است. اما حتی اگر با همین روند فعلی این نزول ادامه پیدا کند بیش از 25 سال طول می‌کشد تا درصد استفاده از آن به زیر 50 درصد برسد.
 
آرین

آرین هستم عاشق تولید محتوا

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید